Kawan-kawan kakcik

Khamis, 17 Oktober 2013

Kalau orang tiada yang betul...

...apakah kita sentiasa sempurna?

Bila setiap kali kita letak status di facebook contohnya, semuanya tentang 'ketidakbetulan' orang lain,  adakah kita betul menceritakan hal orang itu???

(Ingatan untuk diriku yang sering lupa )

Gambar hiasan : kalau mendengar guruh di langit, air di tempayan jangan dicurahkan...

29 ulasan:

  1. ramai yang macam tu kak chik... kalau google pun pasal agama akan ambik yang tak ada kena mengena dengan diri sendiri kalau agak2 ayat tu terpalit ke diri sendiri...ignore je... saya sering jumpa orang sebegini... mungkin tak suka tengok cermin kot

    BalasPadam
  2. peringatan utk diri sendiri jugak....

    BalasPadam
  3. Peringatan untuk diri sendiri juga.....:D

    BalasPadam
  4. Manusia macam tulah Kak Cik carik kain org je nampak koyak kain sendiri tak nampak pulak.

    BalasPadam
  5. sebelum tengok ketidakbetulan orang lain, kena tengok diri sendiri dulu...huhu

    BalasPadam
  6. cerminkanla diri kita dahulu sebelum menegur orang.kadang2 kita xsedar kekurangan kite..tp mmg manusia takda yg sempurna..tp kesempurnaan boleh dibentuk oleh diri kita ;)

    BalasPadam
  7. Salam kakcik,

    Betul apa yang kakcik tulis tu. Sekarang ni banyak kali berlaku, guruh berdentum2 tapi tak hujan.

    BalasPadam
  8. assalamulaikum,

    tu yang kadang nak update status kena pikir banyak kali

    takut2 jadi termengumpat...yang tergolong dlm dosa besarrr

    BalasPadam
  9. trm ksh utk ingatan tu.. sy dh jarang² update status kt fb sbb dulu suke jdikan fb tmpt lepas mrh, geram.. hurmmm

    BalasPadam
  10. betul lah kata akak.. dayah selalu gak baca status kondem orang tapi dayah tgk yang mengondem tu pun tak berapa betul.. *lepas tu dayah kondem org tu dalam hati padahal dayah pun bukan selalu betul hehe..

    BalasPadam
  11. bila kita menceritakan tentang 'ketidakbetulan' orang lain, orang lain akan cerita tentang 'ketidakbetulan' orang lain.

    makanya boleh disimpulkan memasing menceritakan tentang 'ketidakbetulan' memasing tanpa memasing sedar.

    BalasPadam
  12. betullah kakcik.. takut terpalit kena kat muka balik.. :(

    BalasPadam
  13. Betul tu.. Ros mmg kna pesan dr asben.. Jgn sesekali ceritakan keluhan dekat org di fb,,, hehhhe...

    BalasPadam
  14. pd sy kite x semestinye sempurna kan...kdg2 kt fb yg terluah len dari hati...

    BalasPadam
  15. kadang2 terlupa mujur ada yg ingatkan
    biasalah kadang2 kalau dah marah sangat sampai smeua benda lupa hihi

    BalasPadam
  16. sbb tu wujud peribahasa...semut seberang laut,nampak..gajah depan mata tak pulak nampak..

    BalasPadam
  17. Sebab itu, sesekali renunglah diri sendiri terutama selepas solat waktu. Jangan cepat sangat bangun sebelum tazkirah diri!

    BalasPadam
  18. bila baca komen pun macam tu..dok tuju komen kat orang saja..kat diri sendiri dok ngaku betoi jugak..

    BalasPadam
  19. tebalnya awan mak...gelap langit...scary...

    BalasPadam
  20. cari salah org mmg senang... salah sendiri tak nampak

    BalasPadam
  21. berhati hati tulis status di fb..hihi

    BalasPadam
  22. memang sekarang musim hujan kan. kat perak ni pun sama

    BalasPadam
  23. kita pun banyak salah silap.nama pun manusia.moga Allah ampunkan segala dosa ..

    BalasPadam
  24. KITA SENTIASA TAK LARI DARI MELAKUKAN KESILAPAN DAN KITA BUKANNYA MAKSUM..

    BalasPadam
  25. saya seringkali terlupa pasal ini...

    thanks atas ingatan mak :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.