Kawan-kawan kakcik

Selasa, 11 Jun 2013

Bila bodoh...

...kenalah belajar

tapi...

bila diperbodoh,

apakah tindakan yang wajar?


Rindunya untuk berada dalam suasana ini.  Walaupun tidak lancar
dan merangkak-rangkak membaca, tapi ianya dapat dilakukan
dengan tenang.  Berhelai-helai mukasurat dapat dibaca.  Bila
balik ke rumah sendiri hendak membaca sebaris dua pun
bagai tiada masa (buat benda tak berfaedah boleh pulak!)


40 ulasan:

  1. Nostalgia ini tak mungkin dpt dilupa kakcik.. rindu kan.

    BalasPadam
  2. betul kak.. amat beza rasanya.. :(

    BalasPadam
  3. hati tenang bila baca kalam Allah

    BalasPadam
  4. Betul tu kak....bukan mudah dapat peluang macam ni....

    BalasPadam
  5. lain suasana lain yang di rasa

    BalasPadam
  6. Teringin nak merasa suasana mcm tu kak.

    Betul tu kak, buat benda lain, boleh jer. Tapi bila nak membaca kalimah allah tu, Ya! allah...Lately ni alhamdulillah kak, saya dah start membaca. Dapat sehelai dua mukasurat pon jadi lah. Tenang sikit rasanya bila dpt baca.

    BalasPadam
  7. ooohhhhh almari besi emas tu masih berdiri kukuh slps 15 thn

    BalasPadam
  8. teringin nak rasa situasi kakcik alami kt sana.

    BalasPadam
  9. Alangkah bahagia kalau tertunai hajat ke sana.

    BalasPadam
  10. diperbodohkan.. yang membodohkan tu laa yang sebenarnya bodoh.. tapi yang diperbodohkan itu pasti tidak menyedarinya.. kena berhati2.. :D

    BalasPadam
  11. kalau diperbodohkan maka berdoalah kepada Allah SWT kerana kita telah teraniaya..

    BalasPadam
  12. diperbodohkan itu yg tak rela...harap cepat sedar...padaNYa kita meminta

    BalasPadam
  13. Kita di sini sibuk dengan urusan dunia yg kadang2 melalaikan. Insyaallah kakcik nanti ada rezeki pergi lagi.

    BalasPadam
  14. mak...
    sy ni lagikk laa...nak ngaji dgn anak laa...suami laa...eh???hihihi
    alasan jekk kan mak...

    BalasPadam
  15. susah nk komen nih kak, sbb kt opis perkataan BODOH tu dh mcm zikir kt mlt bos pd anak2 buahnyer termsk dana, walaupun kite tak bt slh...

    BalasPadam
  16. susah juga dee nak komen sebab tak tau ujung pangkal..

    insyaallah..dee doakan agar mak dapat pergi lagi suatu hari nanti..

    BalasPadam
  17. Lempangkan je kakcik. Heheheh...

    Haih..kena rajin ngaji balik ni.

    BalasPadam
  18. bila kita diperbodohkan, kita kena ajar pulak dorang yg sukati je tu.

    BalasPadam
  19. Bila diperbodohkan.. kita buat-buat bodoh sudah...

    Betui kata kakcik.. kat sini memang betui2 kena kuat nak cari waktu nak membaca quran.. rasa sibok tak tentu hala.. kalau tak sungguh2 memang terlepas...

    BalasPadam
  20. doakannya.....insyaAllah beres....

    BalasPadam
  21. Nak beristiqomah dalam amalan, itu yang mencabar..itulah mujahadah..

    BalasPadam
  22. assalam kak.. dalam hidup mesti ada perubahan kan kak. kalau kita kat situ je, kita mmg bodoh..sering mencuba dan mencuba.. dan ALLAH tu maha mengetahui..

    i also try to improvise myself.. hope ALLAH bagi kekuatan..

    BalasPadam
  23. kakcik saya pun rindu nak kesana lagi...
    disana kita tak pikir hal2 lainkan kakcik lagi la yg remeh temeh ni...berlumba2 nak solat berjemaah di masjid...rasa seperti satu kerugian yg besar kalau tidak sama2 solat berjemaah.

    BalasPadam
  24. Betullah KC...kalau tak dipaksa hati ni mmg agak malaskan...

    BalasPadam
  25. kita bodoh2kan dia pulak..hehhe

    BalasPadam
  26. betullah kak cik.. kat sana sangat tenang, takde nak ingat nak buat itu ini..

    BalasPadam
  27. Kalau kat sana KakCik boleh je buat amalan nie.. tapi kalau kat sini.. mmg susah betul..kan.. tapi semuanya ikut kehendak diri sendiri jugak..kan..

    BalasPadam
  28. takper kakcik..sempat baca dari Ipad pun . sebaris sehari..tau2 habis satu surah. sedikit sedikit lama-lama jadi bukit. janji baca..

    BalasPadam
  29. Kena kuatkan diri nak tepis macam2 godaan di sini..

    BalasPadam
  30. acu pun suka kt sana
    wirid mengingati Dia sentiasa di bibir
    berbanding di sini banyak melagukan lagu2 yg lagha
    di sana berhelai2 mukasurat di baca
    tapi di sini...

    Allah!! rindu nye kat sana mak :(

    BalasPadam
  31. terkadang tak sedar diri diperbodohkan akibat terlalu percaya.

    BalasPadam
  32. salam kakakku kakcik..
    sy teringat kata2 ust hassan din.. sebakhil-bakhil hamba ialah yg tidak membaca walau semuka al-quran pun dlm sehari hidupnya...adeih..!

    BalasPadam
  33. suasana juga mempengaruhi hormon dalam badan yang akhirnya menerbitkan mood yang tertentu.

    seperti juga bersolat di masjid rasa lebih khusuk dan lembut berbanding solat di rumah.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.