Kawan-kawan kakcik

Khamis, 2 Ogos 2012

Makna sebenar SADIS dan SIRNA...

Kakcik selalu melihat perkataan SADIS ditulis untuk merujuk kepada perkataan SEDIH walaupun makna sebenarnya tidak begitu.  Mari kita lihat kamus tentang apakah makna sebenar SADIS itu...

Klik untuk paparan yang lebih jelas

Begitu juga dengan perkataan SIRNA.  Ianya membawa maksud HILANG LENYAP dan bukannya sama erti dengan perkataan SINAR yang bermakna cahaya yang terang ...

Klik untuk paparan yang lebih jelas
Kadang-kadang kita menggunakan sesuatu perkataan kerana kita suka dengan 'bunyi'nya dan terasa 'canggih' menggunakannya.  Hakikatnya, apa yang cuba kita maksudkan adalah sangat jauh makna sebenarnya dengan perkataan yang kita sebut.

Demikianlah adanya, ya murid-murid... (~_~)

Untuk mengetahui makna lain-lain perkataan bolehlah merujuk ke LAMAN DBP ini.

15 ulasan:

  1. Mekasih cikgu utk pelajaran petang nih. Line tenet dak ok yer kakcik ☺☺

    BalasPadam
  2. Amboi kakcik, petang2 ni sempat lagi buat kelas tambahan..terima kasih cikgu utk penerangan itu.

    BalasPadam
  3. terima kasih kak chik..lenkali kena hati2 gunakan perkataan yg kita x pasti

    BalasPadam
  4. sadis itu kejam.
    sirna itu hilang.

    BalasPadam
  5. ya laaa.. banyak orang tak tahu nak gunakan dua perkataan ni..

    Kita teringat satu lagu nyanyian Haslina Kamsan, tajuknya Sirna.. Kakcik pernah dengar tak???

    BalasPadam
  6. Betul kakcik.. ada org suka gunakan sesuatu perkataan tanpa mengetahui makna yang tepat..

    BalasPadam
  7. Orang zaman sekarang lebih suka menggunakan perkataan yang mudah dan lepas tu main hentam kromo je. Tak faham pun nak tulis.

    BalasPadam
  8. hehehe... betol tu.. kadang2 tu ikut sedap je tulis.. saya antara nya... isshhh takleh ni. rosak bahasa kan..

    BalasPadam
  9. memang benar, kita guna kadang2 sebab sedap didengar dan sebab orang lain dah guna .. contoh fakta dan faktor, saya perhati ramai yg silap guna bahkan menteri pun pernah silap guna.

    BalasPadam
  10. terima kasih kakcik.. saya antaranya... kena perbaiki ni

    BalasPadam
  11. tq kakcik ats perkongsian tersebut...baru la QH tahu ape maksud sebenar dua perkataan tu..tahu guna aje tp xtahu maksudnye :)

    BalasPadam
  12. Memang dah lama tak buka kamus DBP.. Kadang2 kita guna perkataan yg salah.. Anggapan kita macam dah betul.. Tq kerana mengajar kami.. :)

    BalasPadam
  13. Terima kasih berkongsi ilmu dgn kami...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.