Kawan-kawan kakcik

Ahad, 29 Julai 2012

Ada hak mereka di atas rezeki kita...

... jadi, jangan abaikan kewajipan mengeluarkan zakat ...

Alhamdulillah, Along telah menunaikan tanggungjawabnya walaupun
tidak diminta. Tanggungjawab ibubapanya pula untuk melakukan yang

mana terdaya, bukan mengelak-elak dengan sengaja.


Di bulan ini, melihat makanan dan minuman hanyalah sekadar melayan nafsu dan bukan sebenarnya melayan selera...




Terkenangkah kita kepada mereka? (gambar-gambar dari arkib google) ...

 

15 ulasan:

  1. terima kasih..mengingatkan,Insyaalah tidak dilupa

    BalasPadam
  2. As salam Kakcik,

    Sedih nak makan terus xde selera bila kenangkan mereka2 ni... Ya ALLAH, moga adalah bahagian mereka disana nnt.. :'(

    BalasPadam
  3. Kakcik, bulan ramadhan ni kan bulan keinsafan, saya doakan kakcik dan saya pun insaf dari pelbagai aspek. Selalunya saya lupa, ingat nak mknnnnn jer....

    BalasPadam
  4. InsyaAllah saban taun mmg x lupa tang zakat tu!.. sentiasa ingatkan diri agar jgn memmazir di bulan ramadhan ini

    BalasPadam
  5. salam kak cik..tu lah ..kekadang tu mmg hairan..naper bln ramadhan ni lagi bnyak makanan pelbagai dari hari biasa kan...ssepatutnya waktu ramadhan ni lebih jimat..kalau hari biasa..lauk 2 jenis jer..air pun sejenis...so kalu boleh tu lupakan bazar ramadhan ada....

    BalasPadam
  6. Bersederhana..
    Insyaallah, itu yg suami pesan awal2..
    Bukan Ramadan sahaja, tp sampai bila2

    BalasPadam
  7. sesama kita saling mengingatkan ye kak cik..sedih mengenangkan nasib mereka yang tak sebaik kita

    BalasPadam
  8. Sedihkan mengenang nasib mereka di luar sana berbanding kita

    **alhamdulillah hb pun dah selesai tunaikan tuntutan yg 1 tu :)

    BalasPadam
  9. tu lah kak, kdg2 bila dah ramai2..sorang je dah beli mcm2..kdg2 tak termakan..mujur ada kucing n ayam..sedekah kat mereka je lah..bukan niat nak bazir tp tukang beli tu niat nak gembirakan hati...

    BalasPadam
  10. berbezanya kita dengan mereka...Jadikan ramadhan pesta ibadah bukan pesta juadah..kan kak cik..

    BalasPadam
  11. Saya bab2 ni mmg mudah tersentuh. Harap wang zakat yg kita keluarkan digunakan sebaik2nya untuk membantu mereka yg susah

    BalasPadam
  12. 1. gambar makanan tu kelihtan sedap.
    2. kita perlu kongsi harta kita.
    3. gmbar yang boleh wujudkan emosi.

    BalasPadam
  13. kesian kat mereka2 tu.. lebih fakir daripada kita yang sederhana ni..

    BalasPadam
  14. Dalam kita bersuka ria kena ingat juga pada tak ada..
    salah satu caranya dengan berzakat dan bersedekah kan..

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.