Kawan-kawan kakcik

Isnin, 16 April 2012

Bila kita hanyalah pembawa masalah...

maka usahlah bertanya bilamana
kita ditinggalkan tanpa rasa bersalah

diri sendiri bawa-bawalah bermuhasabah
tiada siapa melarang untuk kita berubah

janganlah kita berpura-pura bertanya
salah silap kita kononnya di mana
kerana dalam asyik menuding ke sini ke sana
kita sebenarnya menyerlahkan kelemahan kita


...dan dengan itu sedarlah diriku. Bagai melukut di tepi gantang, masuk atau keluar tidak akan menambah mahupun mengurang.



21 ulasan:

  1. nape ni ma??
    pepun yang berlaku cheqna doakan yang baik2 saja untuk mama dan sekeluarga neh =)

    BalasPadam
  2. take care kak cik.. sama2 kita memuhasabah diri agar jd manusia yg lebih baik..

    BalasPadam
  3. Sedih sungguh entri ini... moga Kak Cik tabah dan sabar di sana. Tak rugi menjadi insan yg tabah... Nida doakan moga segalanya lacar buat Kak Cik..amin

    BalasPadam
  4. setuju kakcik... kadang kite sibuk tgk org lain sampai kite lupe diri kite sndiri

    BalasPadam
  5. jgn terikut2 dgn kata hati.. kalu rs terpinggir kite masih ada DIA.kalu rs ditggl kn kite masih ada DIA.kalu rs keseorgn kite masih ada DIA

    BalasPadam
  6. Betullah. Asik nak salahkan org. Tp salah sendiri tak nampak. Susahlah mcm tu....

    Tapi Kakcik, manusia nie...manelah ade yg sempurna. Seme nak tegakkan benang yg basah. Susah...

    BalasPadam
  7. setuju2 akk ..
    adakalanya kita x sedar , leka dan lalai sebenarnya banyak kelemahan kita ... x perasan .. lupe @ buat2 lupe ..
    tkasih akk mengigatkan , x salah mengigatkan selalu kerana
    melayu mudah lupeee ahaksssssssssss ;))

    BalasPadam
  8. mak...memang mudah untuk kita dimangsakan dalam dunia yang kejam ni. :)

    BalasPadam
  9. sabar ye kakcik...biasa la manusia mana nak nnpk salah sendiri...

    BalasPadam
  10. Itulah manusia kak..jaranggg sekali nak mengaku sesalahan sendiri...suka menunding jari terlebih dahulu....

    BalasPadam
  11. kak cik dah sihat ye? alhamdulillah..sama2 muhasabah diri..

    BalasPadam
  12. sayu aje bunyi entry kakcik ni....
    banyak2 bersabar ye kak....

    BalasPadam
  13. kita kena selalu muhasabah diri kan kak cik ...

    BalasPadam
  14. Muhasabah diri membuatkan diri kita lebih tenang

    BalasPadam
  15. mcm sedih jer bunyi tulisan kak cik..kalau benar kak cik sedang bersedih hati, sy doakan agar awan mendung itu segera berarak pergi..kena sentiasa percaya akan adanya pelangi selepas hujan..


    tp betul la kak..kalau kita menuding jari pd org..satu jari menunjuk ke arah org empat jari lagi menunjuk ke arah kita

    BalasPadam
  16. tak nak jadi org yang bawak masalah..nak jadi org yg tukang selesai masalah..rasa happy.

    BalasPadam
  17. Tenangkan hati dan muhasabah diri....

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.