Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 20 April 2012

Baca betul-betul doa sebelum makan tu, ya nak...



...terlihat drama di televisyen dan selalu juga terdengar doa itu dibaca 'AllahhummabariqlanafimarazaqKAna...' sedangkan bacaan yang sebenarnya ialah 'AllahhummabariqlanafimarazaqTAna...'


15 ulasan:

  1. ibubapa kena memaikan peranan penting ni... bila salah sebut pasti maknanya juga sudah berlainan...

    BalasPadam
  2. A`ahlah Kakcik...selalu ade isu buah KANA mcm nie...hehehehe....len kali, kena baca terang2.

    BalasPadam
  3. eh..ada jugak orang salah ngaji doa makan... :D

    BalasPadam
  4. Salam Perkenalan Kcik,
    Kdg2 kita rasa dah betul dah ..tapi ada salahnya
    Terutama Al-Fatihah..Tu kena belajar tajuwid balik..
    Apalagi dgn doa2ni sebab kita belajar dr kecil waktu pelat
    dulu..tak di tegur sampai ke besar..

    BalasPadam
  5. As salam Kakcik,

    Biasa mmg baca ...razaqTANA. Tak perasan pulak ade yg baca ...razaqKANA... Ade rupenye... Itulah kena hati2 serta menghayati doa tersebut bkn sekadar dibaca shj kan k.cik...

    BalasPadam
  6. bila dah salah sebut mungkin jadi lain maknanya

    BalasPadam
  7. setuju. selalu jugak dengar. bila budak-budak meningkat besar, mak ayah tak betulkan bacaan.

    BalasPadam
  8. betul2 anak2 aju pon mcm tu, moga2 dengan teguran yang diberi dpt meningkatkan kefahaman mereka

    BalasPadam
  9. hihi teringat anak buah kt kmpung..kalau kita mkn xbaca doa dlu kemain mrh lg.. =)

    kalau masuk tv tu patutnya yg tua2 tu kena peka..

    BalasPadam
  10. stakat ni masih lagi baca yang betul... benda2 kecik mcm ni org selalu pandang remeh kan..

    BalasPadam
  11. kalau budak kecik memang dia senang nak sebut razaqkana.. sebab selalu betoikan anak2 baca...

    BalasPadam
  12. molek sgt2 tu kakcik
    tegurlah ank jika mrk tsilap...tegurlh scr bhikmah walau bagaikn jarum namun ada ubat ;D

    BalasPadam
  13. maybe ada yg pelat bc oa so jd mcm tu

    BalasPadam
  14. Ni kes salah baca dari tadika la ni.. cikgu ajar baca tapi t/jawab ibu bapa la pulak untuk semak dan betuikan bacaan, sebab kat sekolah baca ramai-ramai cikgu tak perasan.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com