Kawan-kawan kakcik

Khamis, 8 Disember 2011

Semalu...


tahukah ia apa ertinya malu
atau hanya fitrahnya begitu
disentuh lalu menguncup melulu
sedang bisa tersembunyi tak siapa tahu

notahati : saat ini kakcik sedang berada di Utara Semenanjung, InsyaAllah.



34 ulasan:

  1. kecik2 dulu, yus suka sangat sentuh pokok semalu ni, macam teruja sangat tengok dia menguncup bila di sentuh.

    BalasPadam
  2. pokok yg seolah-olah bernyawa mcm manusia!

    BalasPadam
  3. masa kecik suka betul main dgn pokok semalu ni, sebab suka tgk bila disentuh je mesti kuncup hihi

    BalasPadam
  4. Selamat pergi dan selamat balik.
    Enjoy yrself kakcik.

    BalasPadam
  5. Ehhh...pokok dlm gambar ni bukan pokok semalu rase nya pokok dukung anak..(ade buah2 kecil di setiap batang daunnyer)boleh di rebus dan minum airnye

    BalasPadam
  6. Kakcik bercuti ke? Kakcik nanti tolong bawa pulang bayu bendang sana. Saya rindu ngan baunya.

    =D

    BalasPadam
  7. kakcik, jaga diri dan jaga keselamatan disana...

    BalasPadam
  8. selamat jalan kakcik...moga selamat sepanjang perjalanan...:)

    BalasPadam
  9. bila disentuh ia malu? ala-ala kawin mak ayah pilih giteww. Hihi.

    Selamat Bercuti, kakcik.

    BalasPadam
  10. haishh, dalam sungguh yang tersirat dan tersurat.. tak terjangkau dek akal pendek saya kakcik.. tak cukup pengalaman idup lagi.. saya kan muda remaja lagi.. kekekke...

    BalasPadam
  11. semalu dan keman sama-sama malu bila disentuh...satu takleh makan satu lagi bole buat sayur...ada lg satu spesis yg sama tp boleh dimakan gak iaitu pucuk tangki..

    info:
    Pucuk tangki ni hidup didalam air( dikolam2) daunnya lebeh kurang daun keman, dekat batangnya tu ada gabus (macam pelampung). sebab tu dia boleh hidup diatas permukaan air.Boleh buat masak lemak. Rasanya macam buah petai.

    BalasPadam
  12. perumpamaan bonda amy satu masa dulu..selalu ajar suruh anak perempuan bersikap macam pokok nie...

    BalasPadam
  13. resam pokok ini sgt elok kita ikut;)

    selamat bercuti kak cik

    BalasPadam
  14. dulu kat kampung suka sangat 'menyakat' pokok ni.. suka bila tengok dia menguncup..

    susah nak jumpa mereka yang bersikap seperti pokok itu.. malu/tak suka bila disentuh..

    BalasPadam
  15. Tetapi manusiawi sekarang ni dah banyak hilang malunya.. terutamanya anak-anak muda.. sedih bila melihat pelajar-pelajar berpeluk sakan, bertepuk tampar dengan bukan muhrim.. nau'zubillah..

    BalasPadam
  16. kak cik gi perlis ke? haaaa...ni mesti gi LIMA..

    BalasPadam
  17. jauhnya akak sekrang..

    semalu mcm dh susah nk jumpa skrg..org yg malu2 byk jugak tp malu2 kucing hehe

    BalasPadam
  18. masa kat kg dulu2 byk ade pokok ni..sekarang dah jarang jumpa...

    BalasPadam
  19. dulu masa kecik2 kawasan umah byk la semalu ni..cmpur ngan semak2 sekali..lau main nyorok2 tu xsah kalau xtersangkut kaki kat pokok semalu...berbirat kaki kena duri2 dia

    BalasPadam
  20. dulu masa kecik dan selalu kat atas padang rumput, selalu jumpa pokok semalu. sekarang... mana nak jumpa la. sbb asyik depan lappy jer layan blog & fb. hihihihihi

    BalasPadam
  21. SALAM,
    UTARA PERLIS KE, UTARA KELANTAN, KAKCIK?

    BalasPadam
  22. masa kecik2 cukup suka main sentuh2 pokok semalu ni
    suka banget tengok bila daun2nya menguncup!

    BalasPadam
  23. kecik2 dulu kalau dapat petik daunnya tanpa kuncup, dia akan kawin ngan anak raja...

    BalasPadam
  24. eh..tapi kakchik..pokok tu cam spesis lain je dari semalu.. kalau semalu warna hijaunya lebih gelap lagi..daunnya lebih halus..

    mungkin saya silap...

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum Kakcik Seroja..

    Betolkan kalau saya silap ye.. Rasanye visual yg tertera tu macam pokok dukung anak (terdapat deretan biji2 disepanjang batang daun)..sejenis pokok herba yang boleh mengubatkan sakit kuning bila dicampurkan dengan susu kambing.. Rasenye pokok semalu yang menguncup bila disentuh tu berduri Dan berbunga. maaf..!!

    BalasPadam
  26. Suka usik semalu..sebab suka tgk dia nguncup..

    Zaman skrg nie sifat malu dah jarang ada sgt..di kalangan masyarakat kita..lebih2 lagi remaja.. kan..

    BalasPadam
  27. semoga selamat perjalanan pergi dan balik nanti dan berhasil apa yang dihajatkan.

    BalasPadam
  28. suka sgt main pokok ni masa bebudak dullu.

    BalasPadam
  29. pokok ni unik ye,kakcik..
    rasanya takde pokok lain yg sensitif macam tu..

    ibarat manusia..klu hati kita selalu peka dan sensitif dengan perkara2 yg tak baik dan baik.alhamdulillah.
    tentu hati cepat insaf...

    BalasPadam
  30. tahniah kakcik. pantun muncung kakcik sudah tersiar dalam laman "Yang Indah Itu Bahasa".

    BalasPadam
  31. salam singgah kakcik,

    sebagai orang baru...sebenarnya saya malu seperti semalu itu...

    BalasPadam
  32. masa kecik suka pijak..bila kena duri takmo pijak2 dah.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.