Kawan-kawan kakcik

Ahad, 9 Oktober 2011

Mahalnya harga ikan...

... namun kasihan, kebanyakan nelayan hidup dalam kedaifan! :(

Cuba teka berapa harga seekor tenggiri ini?

Ikan yang sama - telah dipotong-potong.

Dibuat masak lemak cili api bersama belimbing buluh.

Sedia untuk dimakan.

Harga seekor tenggiri itu adalah lebih mahal dari harga dua ekor ayam!



54 ulasan:

  1. SALAM,
    BETUL TU, MAHAL ! KALAU MAKAN DI KEDAI, SEKEPING RM4-5 . SESEKALI JE MAKAN



    p.s. LF CADANG NAK BUAT N3 BERHBG PERJUMPAAN 23 NOV NI. KALAU BOLEH, KAKCIK BAGI ALAMAT RUMAH.NEXT PERJUMPAAN DI RUMAH LF, KALAU SETUJU !

    BalasPadam
  2. mmg mahal kakcik!!! saya ikut mak beli ikan kat pasar pun mmg tekejut tgk harganya sekarang.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum kakcik...

    Semalam saya tengok kat sini dalam RM12.00 sekilo.

    BalasPadam
  4. memang mahal harga ikan skrg kak,smlm kaklong nk beli ikan kerisi,sekilo rm11.70...tak jadi beli,bila tnya lagi stu kedai rm10 sekilo..beli 3 ekor...em6..boleh laaa,sebab teringin sgt nk mkn...:(

    BalasPadam
  5. memang
    masa bulan puasa ari tu beli 3 slices aje pun, dah dekat rm10. huhu~

    BalasPadam
  6. Salam kakcik,
    sekarang di Pantai Timur musim laut bergelora dan hujan setiap hari. So, ada sebab ikan itu mahal . Di tempat saya Kuala Dungun pun harga ikan pun sama mahal dinegeri lain .

    BalasPadam
  7. kita kena start bela ikan sendiri ni....tapi ikan air tawar je lah....ahakz....beli dlm tong kaca....ahakz

    BalasPadam
  8. wah...ini memang betul2 mahal. lebih mahal dari 2 ekor ayam eh? tapi kenapa nelayan masih ramai yang hidup di bawah paras kemiskinan (rata2). ada ketirisan kah? atau orang tengah yang amat terlampau-mampau (perkataan baru di cipta)

    BalasPadam
  9. betul tu kakcik...ikan mahal sgt2 skrg ni, ushkan ikan tenggiri..ikn kecik2 pun berbelas hinggit sekilogram...

    BalasPadam
  10. KakCik
    Hari tu I beli sekor ikan tenggiri saiz kecik sket RM10. Ikan yg you beli tu mungkin <> RM24, atau pun lebih kot?

    Masak banyak2 tu untuk makan sendiri atau menjamu orang? Maaf soalan kepo :-)

    BalasPadam
  11. kak..
    kelmarin beli ikan mambong rm12 sekilo. glup!

    BalasPadam
  12. W/salam Dao' LF...

    saya dah bagi alamat di blog Dato'. :)

    BalasPadam
  13. gB...

    kakcik memang boleh kata tak pernah masuk pasar beli ikan. Semalam ikut Abg Mus ke pasar mini tak jauh dari rumah. Dia kata harga ikan di situ lebih murah dari harga di Chow Kit. Katanya tenggiri di CK = RM30sekg. Di pasar mini tu hanya RM23sekg. Kakcik pun tak tahu betul ke tidak harga tu. Tapi seekor ikan tu harganya RM73!

    BalasPadam
  14. Wa'alaikummussalam Ustaz...

    suami kakcik kalau pergi Kuching atau KK, memang sanggup beli ikan basah di sana untuk bawa balik ke KL kerana harga ikan di sana jauh lebih murah.

    BalasPadam
  15. Kaklong...

    tak tahulah di masa akan datang, mampu atau tidakkah hendak makan berlaukkan ikan!

    BalasPadam
  16. Dr Hanie...

    nak makan, mahal pun terpaksa juga beli, kan? Masa ada duit bolehlah, bayangkan mereka yang tiada sumber pendapatan. :(

    BalasPadam
  17. W/salam LiNda...

    besabung nyawa nelayan menangkap ikan, hasilnya yang mereka dapati tidak berbaloi dengan usaha yang mereka curahkan! :(

    BalasPadam
  18. jeBateja...

    jomlah kita buat usahasama menternak ikan!

    BalasPadam
  19. SALAM,
    TKASIH, LF DAH DAPAT ALAMAT RUMAH

    BalasPadam
  20. eelobor...

    orang tengah juga yang kaya raya, sedangkan nelayan hidupnya begitu juga! :(

    BalasPadam
  21. exora...

    iakn bilis pun mahal! ;-)

    BalasPadam
  22. CS...

    rumah I ni bila hujung minggu jadi tempat berkumpul adik-adik I dan keluarga mereka (kalau mereka tak ada urusan lain), jadi I kena bersedia dengan hidangan yang mencukupi. :)

    Harga ikan itu RM23sekg (bukan seekor!)...

    BalasPadam
  23. kakngah...

    kadang2 kakcik rasa nak buat nasi goreng je hari2, makan dengan telur! ;-)

    BalasPadam
  24. Salam Kakcik ,

    Oh ye ke? Tapi ikan tenggiri mmg ikan prime kan? Akak kalau beli ikan temenung atau ikan selar sbb dr kecik dah biasa makan ikan tu. Ayam pun jarang makan. Beli itu sikit, beli ini sikit, makan separuh jer, makan sorang katakan!

    BalasPadam
  25. kita sudah hilang keberkatan dalam hidup ... semua mahal

    BalasPadam
  26. Nice entry, kak. Nelayan bertarung nyawa di lautan bergelora hasil tak seberapa. yg kaya raya org tengah.

    Itu yg terjadi bila manusia terlalu mengejar duniawi.

    BalasPadam
  27. bila nelayan tak dpt slalu kelaut tu pasal le ikan jadik mahal. tapi sedapkan kak kalo ikan tenggiri tu masak sambal....perggghhh best

    BalasPadam
  28. Yang duduk dekat dengan laut pun dapat ikan dgn harga mahal, lagilah yg jauh dari laut.
    Teringat zaman belajar di kampung Siti Nurhaliza. 1 kelar ikan lebih nipis daripada kelaran Kakcik tu pun cecah RM3.
    Hari-hari makan ayam muak juga..

    BalasPadam
  29. IS...

    sesekali kakcik dan anak2 suka juga makan sardin dalam tin, kalau sardin basah - tak suka pulak. :)

    BalasPadam
  30. W/salam Yong Halima...

    sesekali bolehlah kami beli tenggiri tu, kalau selalu memang tak mampu. :)

    BalasPadam
  31. Ella...

    begitulah bila kita lemah, ditindas tanpa belas! :(

    BalasPadam
  32. Su...

    memang ada dalam senarai tenggiri masak sambal tu! Dah banyak, macam2 cara boleh dimasak. :)

    BalasPadam
  33. Su...

    kakcik pelik dengan anak2 yang tak jemu2 makan ayam sampai kakcik dah tak tahu nak buat masak apa!

    BalasPadam
  34. Kak cik ... sekarang kan musim laut bergelora .. memang ikan mahal .. sy jarang bli ikan sebab anak2 suka makan ayam ..

    BalasPadam
  35. IM baru balik dari kedai beli ikan sardin untuk goreng. tak tahu la berapa harga. main bayar jer..

    kut mana pun kena beli juga...

    BalasPadam
  36. Ikan lebih mahal dari ayam..itu betol kakcik. kat rumah kalau ikan tenggiri ni memang tak beli seekor, beli isi yang dah potong2 tu cukup..karang makan tak abis, lagi rugi dan membazir.

    BalasPadam
  37. tapi ikan tenggiri sedap kan..ikan merahhhhh lagiiila sedappppdan lagiila mahal...adoyai...sian nelayan..yang untung peraih. kat sini nelayan tak setaraf nelayan jepun. mereka kaya.

    BalasPadam
  38. Walau mahal tapi kita lebih suka makan ikan kan kakcik. Kena beli juga.

    Kakak tak masak tau hari ini kakcik. Beli saja. Nampak masakan kakcik terliur jadinya:)

    BalasPadam
  39. kembung pun Rm8 dua tiga hari ni ... ni bagi kami yang duduk tepi laut ...... kat market tak tau lah pulak .....

    BalasPadam
  40. Salam. Kakcik, padanlah kalau makan di kantin, mahal harganya. Jarang beli ikan tenggiri..

    BalasPadam
  41. Fazz...

    anak2 kalau diberi pilihan, memang akan memilih ayam. Kakcik pula yang dah naik jemu dengan lauk ayam. :)

    BalasPadam
  42. IM...

    lainlah kalau mampu bertahan tak makan lauk, kan? Mahal pun terpaksalah kita beli.

    BalasPadam
  43. Siti...

    Abang memang selalu beli seekor. Bukan untuk sekali makan, tapi tahanlah untuk beberapa hari. Masak pula kakcik kena fikir nak buat masak apa!

    BalasPadam
  44. Eri...

    nelayan kita terutama nelayan tradisi, nasib mereka bagai tak pernah terbela!

    BalasPadam
  45. Kakzakie...

    memang betul. Kalau tak beli, tak berlauk pulak kita!

    BalasPadam
  46. Chik Att...

    beli di pasar, lagilah mahal. :(

    BalasPadam
  47. Nur...

    nak salahkan peniaga makanan, tak boleh juga, kan? Tapi kakick rasa mereka mungkin dapat beli dengan harga yang rendah sedikit kerana beli secara borong.

    BalasPadam
  48. erkk mahalnya ikan tu kak.tercekik tgk.sbb izan tak penah beli byk2.skrg semua mahal,apa ntah yg murah.org pun mahal sgt dgn senyuman huhu

    BalasPadam
  49. ~izan~...

    semuanya jadi mahal dengan alasan yang pelbagai. Sebagai pengguna kita sebenarnya tidak banyak pilihan selain 'hendak ambil dan bayar, tak hendak tinggalkan sahaja'. :(

    BalasPadam
  50. kakcik...
    ikan bilis pun mahal kakcik...huhuhu
    tenggiri sy tak mkn kakcik...
    rasa mcm nak jadik nelayan je laaa....huhuhu

    BalasPadam
  51. Azian...

    memang betul tu, sebanarnya harga ikan bilis juga sangat mahal.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.