Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 25 Mac 2011

Gara-gara pulut kuning...

(Tidak elok untuk menyalahkan makanan bila kita dihinggapi penyakit, kan?  Sepatutnya kita yang kena berhati-hati memilih, bukan makanan itu yang memilih untuk masuk ke tekak dan perut kita)

Jalan-jalan ke blog Pn. Somuffin pagi tadi.  Tengok ada pulut kuning dan rendang.  Naik ke kantin pejabat, kebetulan hari ini (hari Jumaat), ada dijual pulut kuning dan rendang ayam.  Rasa teringin  pula nak makan (sebelum ini tak pernah beli pun).  Maka dibelilah, dan dimakan dengan penuh perasaan (tiada gambar kerana kamera tidak dibawa bersama).

Sekarang kepala rasa berat, belakang leher rasa tegang.  Terbayang bantal dan tilam, tapi kerja kena didahulukan.  Nanti-nantilah kita bercerita pula, ya?



36 ulasan:

  1. makan pulut dengan pekasam pun sodappppp.. nyam3x

    BalasPadam
  2. assalamualaikom!
    teman ade juge jelin2 pulut kunin kat kafe td.. cantek je dibuatnye bentuk bukit.. :)
    tp ghendang ayamnye teman tak beghape gemor le.. manihh...

    meh bom2 sni mehhh

    BalasPadam
  3. take care kak...

    makan pulut kuning mmg sodap huhuhu...tetiba nak jugak pulak ha

    BalasPadam
  4. haha penanagan pulut eh kak...tapi pulut mmg sedapsss tapi senang bg penyakit..lalalla anginnn..

    BalasPadam
  5. "owhh..saya pun tak boleh makan pulut ni kakcik..kalau mkn gak sure rasa sakit2 urat tengkuk tu..rasa tegang tak selesa..sakit kepala..angin satu badan.."

    BalasPadam
  6. sedapnya sarapan kakcik...

    tapi iols suker
    pulut lemak makan ngan ikan masin - esp ikan sepat masin!

    or - pulut santan ngan buah durian!

    sakit??? tolak tepi dulu

    buruk kan pangai iols????
    hdehehehe

    BalasPadam
  7. Assalamu'alaikum...

    takpe kak... Akak tido dulu kang pukul 5 saya kejut...hihii

    BalasPadam
  8. samala kita kak cik..takleh langsung makan pulut
    berat punggoq jdnye hehee abis angin satu badan..duk burp burpp sendawa angin

    BalasPadam
  9. Salam kakcik, boleh merasa dan menjamah kalau terliur tapi jangan makan :)

    BalasPadam
  10. mesti "angin" tu...perut kosong terus makan pulut dan kena pula badan tak tahan memang mudah di serang "angin"...

    BalasPadam
  11. assalamualaikum ibu,

    itu lah..kan dah berat kepala tu.

    dari kecil, saya memang tak boleh makan semua makanan berasaskan pulut.nasi dagang, pulut kuning, tapai..semua tu memang pantang lah.

    tapi bila dah besar, pandai2 makan..jawapnya..masuk hospital 3-4 hari. terus serik..

    BalasPadam
  12. assalamualaikum kakcik

    manje kena pantang makan pulut...
    tapi sekali sekala teringin jugak
    nak makan... ~

    BalasPadam
  13. kakcik, ayu kan nak sangat kongsi pengalaman...ayu memang suka makan pulut dan rendang..
    tapi....entah kenapa mmg ayu kenapa ayu memang rasa pening..

    check darah di pakar putri speclist, ayu tak ada sakit yang bukan2.

    rasanya memang ayu nie jenis tak boleh makan kot........jenis darah ayu O...lagi ala dengan kobis...
    so, ayu anggap jer pulut, rendang., kobis, daging lembu, kambing tak sesuai utk ku......

    BalasPadam
  14. slm kenal ayu.. :)
    teman drh O juge..
    smue2 yg ayu sebut tu teman bedal hehehe.. alhamdulillah idok membawak mudarat stakat ini ;)

    BalasPadam
  15. Saya suker nau pulut, tak kira masak macam maner tapi kebelakangan nih tak brapa nak brani makan..
    kalau makan merana 2 tiga hari..huhuhu

    BalasPadam
  16. Betul tu kak chik, dulu makcik cam tu suka salahkan pulut kalau rasa pening.Sekarang dah tahu, tak nak makan lagi pulut atau sebarang makanan yang tak serasi ngan badan. Teruk dibuatnya, siap pening dan demam.

    BalasPadam
  17. makan pulut boleh menyebabkan urat kembang & sakit...betul ke ek? tapi qema bantai makan je kalau terliur hehe

    BalasPadam
  18. Salam Kakcik, maknanya Kakcik tak buleh makan pulut ni. Sabor jer...

    BalasPadam
  19. pulut dengan sambal tumis sedap tau kakcik!!!

    BalasPadam
  20. mmg sodap pulut kuning..
    saya biasa mkn ngan telur dadar yg dihiris2..hehe

    saya pom ngantuk ni..tido dulu..

    BalasPadam
  21. kakcik...asal yang bernama pulut kalau makan mesti mengantuk, baik mata, kepala semua jadi berat...sekali-sekala..layan kan aje la teringin tu...

    BalasPadam
  22. kak cik macam kita ni umur dah lebih makan pun kena pilih2. aina pulut memang pantang, kalau nampak mesti makan tapi dulu2 aina memang pantang makan pulut walaupun paberet...

    sayur2 sejuk semua tak makan, tak boleh salahkan anak kalau tak kenal petola dan buah kundur (org kl panggil apa ek). labu pun jarang masak...

    BalasPadam
  23. salam k.cik ku...

    moga k.cik x pape & tiada yg memudaratkan...

    andai b'larutan, cpt2 ke doctor ye...

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum wbt
    Dedulu kokcik, oghang gunakan pulut kuning + kari ayam + pisang emas + berteh buat tetemeih dan cucerkan orang. Masa tu jenuh dok nunggu kot2 ade lelebih, silap2 ape yg deme hidangkan tu pun kene kebeih. Kokcik bukannya tak tahu, masa tu bukannya senang nak cari pulut kuning!

    BalasPadam
  25. ati kalau mkn pulut saje

    mulalah angin fenuh dlm ferut ni..huhu

    BalasPadam
  26. aikkk..sakit apa yg tak leh makan pulut kuning....???

    BalasPadam
  27. kakpah takut nak makan pulut. tapi kalau teragak tu, jamah gak la sikit jangan kata tak merasa.
    orang yang tak tahan, badan rasa lemah-lemah..

    BalasPadam
  28. salam hehe nak tergelak pulak kak cik..nape ye..kalau makan pulut mesti mengantuk..teringat pulak MIL,,kalau sy menolak utk makan pulut time sakit urat..dia kata apa..susah apa,,ubat banyak kat kedai huhu

    BalasPadam
  29. Puput mmg sedap..lepas tu,berangin pun sedap..moga kak cik cepat sembuh..saya pun kalau dapat makan pulut, tak ingat dunia, sekarang musim durian,nak je makan dengan pulut,...

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum my dear sis..kakCikS:)

    Moga akak dah Ok di sana..!
    Org tua cakap..pulut buat sakit2 urat..masuk angin brg kali..

    pe2..moga akak rehat yaa:)

    BalasPadam
  31. Saya dan isteri suka makan nasi pulut dan ayam goreng semasa di Rantau panjang. memang confirm mengantuk punya

    BalasPadam
  32. lain kali jangan makan pulut kuning .. try pulut hijau pulak ! hehe

    BalasPadam
  33. Salam Kak Cik..

    Semoga cepat sembuh.. nak makan pulut ok rasanya, cuma yang penting perut perlu dialas dengan makanan lain dulu..:)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.