Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 18 Mac 2011

Bahasa Melayukah ini?

Ini catatan berjadual.  Tuan rumah jalan-jalan ke luar daerah buat seketika...

Gambar tidak jelas kerana tangan menggigil sewaktu merakam sambil kereta bergerak perlahan


36 ulasan:

  1. mata kakpah pun tergigil gak ni nak fokus...

    BalasPadam
  2. dia kata dasyat gempak tak hingat eh kak?

    BalasPadam
  3. Salam Kakcik

    Mata KZ lg blurrr...tak nampak apa2

    BalasPadam
  4. komputer saya buat hal lagi .. dua2 entri kakcik tak keluar gambar !

    BalasPadam
  5. Kalau kat tempat kakak lagi teruk. Kalau pamplet perumahan banyak guna bahasa cya ya nun alif dan bahasa inggeris. Kecik hati macam kita org melayu tak mampu nak beli.:(

    BalasPadam
  6. Bahasa seperti inilah yang tersebar luas di kalangan anak-anak murid saya apabila membuat karangan Bahasa Melayu. Bila ditegur, itu laras bahasa yang salah,selamba mereka menjawab,"Cikgu,kalau salah kenapa boleh masuk TV dengan iklan?,"..

    Mereka lebih mempercayai iklan daripada cikgu dia.....

    BalasPadam
  7. ini bahasa pasar orang muda. takmau label golongan mana nanti gb kene entam.

    tapi sepatutnya tak boleh lepas keluar iklan macam ni. sekurang-kurangnya diorg kene notify 'bahasa yang digunakan adalah bahsa pasar' supaya tak timbul kekeliruan.

    BalasPadam
  8. DAHSYAT, GEMPAK & TAK HINGAT?

    bahasa melayu purba mungkin. hidup zaman dulu kala

    BalasPadam
  9. hehehe, seperti iklan OMG - Oh Menarik Giler ke Gila tahlah, gitulah lebih kurang gitulah.

    iklan juga sepatutnya dapat memainkan peranan yg pntg dalam nak memartabatkan bahasa melayu

    BalasPadam
  10. "BETULKAN YANG BIASA DAN BIASAKAN YANG BETUL"

    itulah yang selalu saya bgtau anak murid saya..

    yang mereka baca atau lihat dari segi bahasa ada yang tidak tepat tetapi disebabkan selalu digunakan maka mereka menganggap itu betul..

    BalasPadam
  11. tu bhasa "orang malaysia"~betul la makcik~he~~

    BalasPadam
  12. dah bertambah lagi bahasa di dunia ni...

    BalasPadam
  13. apsal bole gigil kak.... bukan mencuri pun... curi amik gambo jer.. hehe

    mata saya ikut gigil jugak nak baca... :)

    BalasPadam
  14. Mengelirukan budak2 yg baru belajar saja dema tu..haisy..

    BalasPadam
  15. semua sedang dihancurkan bahasa dan budi bahasa .

    BalasPadam
  16. Jaga bahasa,ada gaji ada kerja, nak harap sukarela apasgt..

    BalasPadam
  17. macam bahasa sms, sayapun tak suka sangat bahasa seperti itu.

    BalasPadam
  18. bahasa pasar zaman sekarang

    hiks

    BalasPadam
  19. kembang kecut bijik mata nak fokus pada bahasa ni.... bahasa org muda....

    BalasPadam
  20. iklan mesra pelanggan katanyaa... hehehe

    BalasPadam
  21. iklan dah guna bahsa pasar... lagilah hancur bahasa budak2 sekolah sekarang. huhu

    BalasPadam
  22. salam...ni kali pertama saya nak ulas petikan diblog kakcik. Sebenarnya HINGAT tu tak wujud pun dalam Bahasa Melayu, layari je laman sesawang DBP dan boleh buat rujukan disana. Tujuan kenapa pihak Celcom buat iklan yang takde kualiti macamtu adalah untuk menarik perhatian orangramai dan Celcom berjaya melakukannya. Secara percuma kakcik telah menampalkan iklan mereka diblog kakcik. Dapatlah mereka "iklan percuma". Sebenarnya syarikat-syarikat media yang membuat iklan sebegini untuk badan-badan korporat memang mencari apa saja cara untuk menarik sebanyak mana perhatian dari masyarakat umum. Cuma kita kenalah tegur Celcom sebab merosakkan bahasa Melayu untuk kepentingan korporat.

    BalasPadam
  23. wah kakchik..
    sempat lg itu amik gambar..
    hehe..

    bahasa yg d gunapakai orang sekarang kakchik..
    xde dlm kamus pun orang yg tengok dan dengar paham..

    BalasPadam
  24. Salam...nak ulas satu lagi perkara, tentang cikgu-cikgu yang mengajar disekolah terutama sekolah rendah. Ada sebilangan cikgu menggunakan Bahasa Melayu "pasar" semasa berbual dengan murid-murid. Ini pun mengelirukan murid juga.

    tahirnisa@blogspot.com

    BalasPadam
  25. Salam Kakcik ku...

    wlupun gmbr yg disnap to agak kekaburan...tp pencemaran bahasa melayunye sgt la jelas kelihatan... rosak..rosak...sedih kn?...mcm mana kita nk memartabatkan bahasa melayu di mata dunia klu org kita sndri x m'gunakan sebaiknya...

    BalasPadam
  26. Jenuh lihat baru la nampak apa yang di tulis...

    BalasPadam
  27. hehe.. tergelak pula Nida membacanya... Perkataan Hingat tu tiba-tiba teringat pada pengat.. sedap tu..

    BalasPadam
  28. salam kakcik..
    mewakili suami untuk minta address..
    akak adalah blogger bertuah dalam GA all about life.

    email alamat ke..

    miel0701@live.com

    BalasPadam
  29. mano nak pikir dah...janji leh buat duit.....ahakz

    BalasPadam
  30. yang last tu kadang-kadang dieja sebagai 'tak hengat'..haih..kreatif la sangat..hehe. tak boleh diamalkan oleh para pelajar dan pengajar...

    BalasPadam
  31. hingat xde, hangit ade..heee..

    BalasPadam
  32. apa khabar kakcik

    wah!!
    daku rindu kamu

    PS: sah......suka nak riang2kan bunyi kesedapan bahasa rojak/pasar.....

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.