Kawan-kawan kakcik

Selasa, 22 Mac 2011

Air Tapai...

Semua gambar ini dirakam di Monsopiad Cultural Village...








Kakcik letak gambar-gambar ini untuk pengetahuan sahaja.  Bukan nak suruh buat air tapai pula, ya?


44 ulasan:

  1. tapai pulut sukalah, air tapai tak suka!!!

    BalasPadam
  2. IS...

    tak payahlah minum air tapai tu - tak ada faedah pun, kan? :)

    BalasPadam
  3. Kawan kakak (bangsa Kadazan) masa confinement gunakan air tapai beras ini buat minuman. Emak dia buat khas setiap kali lepas bersalin.

    BalasPadam
  4. Kakzakie...

    kita yang tak biasa ni, boleh kena meroyan kot kalau minum...

    BalasPadam
  5. air tapai ubi sedap~~tapi bukan yang da jadi tuak la~~

    makcik bila balik?

    BalasPadam
  6. bujal x...

    makcik cuma makan tapai, tapi tak minum airnya. :)

    makcik dah balik Sabtu malam lagi. Nnati 1/4, makcik pergi Kuching. Nak kirim apa? :)

    BalasPadam
  7. muzium ni kat sabahkan? ari tu ada pergi tapi tak p lak muzium ni tak sempat..

    BalasPadam
  8. Maso duduk Sarawak dulu den ado minum air TAPAI...campur MILO...ahakz...sket jerk...sebagai nak RASA...secara peribadi...TAK SEDAP....ahakz

    BalasPadam
  9. nak jugakkk..
    nak jugakkkkk...
    tak aci tanya Bujal je !!

    :)

    BalasPadam
  10. air tapai yang dah di fermented tu dah jadi arak.

    BalasPadam
  11. dyea...

    tempat ini lebih merupakan 'Taman Budaya'. Betul, ianya terletak di Sabah. :)

    BalasPadam
  12. jeBateja...

    ekau poei minum tu buek apo? Osahla tak sodap! :)

    BalasPadam
  13. Pn Dr...

    eh! jangan hentak2 kaki...

    ce citer ce citer - nak apa? kusyen? ikan masin? boleh..boleh....

    BalasPadam
  14. pB...

    bukan sedap sangat tapai tu...macam ada gas je!:)

    BalasPadam
  15. kakpah...

    bila jadi arak, haramlah untuk diminum ...

    BalasPadam
  16. tapi husband su, suka sgt tapai pulut tu, penah jugak nak cuba makan, tp tekak tak leh nak terima

    BalasPadam
  17. air tapai tak minum tapi air yg dalam daun pisang bungus tapai slurppp sekali ngan tapai memang manisss...

    BalasPadam
  18. ye la kak cik... tapai boleh makan tapi air tapai sebab memabukkan jatuh haram bila diminum...

    BalasPadam
  19. air tapai!!!! tak pernah dengar or tgk.. kat sabah je ke yang ada air ni kakcik?

    BalasPadam
  20. air tapai xsuka
    tapai suka..hehehe

    sedaknya tapai yg diletak dlm petia ais..

    BalasPadam
  21. assalamualaikom!
    arwah Mak tmean terer menapey :)
    tiap kali tgk tapey teghingat kt arwah.. al Fatihah..

    BalasPadam
  22. Salah satu nikmat Dari Illahi, asal tak Babuk

    BalasPadam
  23. jangankan air tapai
    buat tapai ubi/pulut pun saya tak pandai
    pandai makan aje.. hehe

    BalasPadam
  24. Takut nengoknya , kalau minum tu mahu pening lalat dibuatnya.

    Selalu makcik guna ragi tu buat tapai pulut.

    BalasPadam
  25. Air tapai ni halal ke haram di minum kakcik?

    sebab tapai kan boleh dimakan kan?

    BalasPadam
  26. Su...

    kakcik lebih suka tapai ubi dari tapai pulut. :)

    BalasPadam
  27. JunAina...

    kalau makan banyak, boleh pening juga makan tapai dengan airnya tu...

    BalasPadam
  28. AKT...

    air tapai yang masih baru dan belum diperam menjadi tuak, masih boleh diminum (kakcik tak pasti hukumnya sama ada halal atau makruh), tapi kalau dah jadi tuak yang memabukkan sahlah keHARAMannya..

    BalasPadam
  29. Chik Na...

    kat semenanjung pun ada, tapi tidak banyak dibuat kerana ia bukan minuman yang popular di sini. :)

    BalasPadam
  30. SN...

    dulu suami kakcik suka tempah tapai pulut banyak2 kalau ada kenduri kendara, simpan dalam peti ais boleh tahan lama. :)

    BalasPadam
  31. AzeedA...

    wa'alaikummussalam. Bapa kakcik pun pandai buat tapai. Kakcik pernah cuba buat dan menjadi juga. Tapi, sekali itu ajelah kakcik cuba buat. :)

    BalasPadam
  32. Dr h4ni3...

    bab pandai makan tu, kakcik dah peringkat Phd! :)

    BalasPadam
  33. Cik Ina...

    kalau minum air tapai yang dah diperam tu, bukan setakat pening lalat, mahu pening gajah! :)

    BalasPadam
  34. Dr DZ...

    air tapai kalau dah jadi tuak, memang HARAM diminum. Tapai tidak memabukkan... :)

    BalasPadam
  35. kakcik,

    tapai kalu letak dalam peti ais, pastu makan sejuk2 tu.. huh... layan kak...

    BalasPadam
  36. tak penah minum air tapi
    tapi iols suker tapai - tapai ubi paling suker

    BalasPadam
  37. suka tapai..tapai pulut, simpan dalam peti ais,makan sejuk sejuk time cuaca panas..uuuuuu nikmatt..

    BalasPadam
  38. NM02...

    makan dengan aiskrim pun sodap! :)

    BalasPadam
  39. miloais...

    kakcik juga lebih suka tapai ubi berbanding tapai pulut. :)

    BalasPadam
  40. Cik Nurin...

    pernah makan tapai bersama cendol? Sedap juga tau... :)

    BalasPadam
  41. x dpt ke sana, tgk gambar pn jadi la... he..he... btul kata GB..tapai sedap..tp jgn mkn t'lalu b'lebihan...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.