Kawan-kawan kakcik

Khamis, 27 Julai 2017

66 juta kanak-kanak ke sekolah dalam keadaan lapar...

...di seluruh dunia.  Sedangkan di Malaysia sahaja 3 juta kilogram makanan dibuang setiap hari.  Itulah iklan yang aku tonton di kaca tv.

Melihatkan sikap rakyat Malaysia yang sangat gemar betpesta makanan, angka pembaziran itu bukanlah sesuatu yang mustahil.

Cuba pergi ke majlis-majlis yang menghidangkan makanan secara buffet.  Mesti ada orang yang mengambil makanan seolah-olah sudah lama tak jumpa makanan. Atau dalam hati berbisik, ambil apa yang ada.  Pedulikan Mereka yang di belakang. Bawa ke meja, kais-kais makanan di pinggan sambil mencebik-cebik seolah tidak kena dengan selera dan tinggalkan begitu sahaja...

Tiada keinsafan.  Tiada sesalan. Tak terfikir pun ada orang lain sedang kelaparan...

Masih di wad.  Bersyukur masih boleh mengisi perut.

5 ulasan:

  1. beli biar skit jnji abis ye kakcik...

    moga kakcik diberi kesembuhan ya

    BalasPadam
  2. Betul kak...sayang tengok makanan tu...ambil banyak...akhirnya makan sesuap dua...ambil lagi yang lain...pun gitu juga...nak rasa tapi ambil banyak...sedih bila tengok makanan dibazirkan.. sedangkan ramai yang dambakan makanan..

    BalasPadam
  3. Betul tu mak..especially bila tiba buffet ramadhan..tgok la perangai masing2 masa tu

    BalasPadam
  4. allahuakhbar.. banyaknya makanan terbuang. semoga Allah x hukum kita dengan pembaziran yang terjadi. and semoga kita tak masuk dalam golongan yang menyumbang kepada pembaziran.

    get well soon =)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com