Jumaat, 1 Julai 2011

Kerang bulu...

pertama kali kudengar namanya
terasa geli mengusik telinga
jangan ditanya bagaimana rasanya
kerana aku tak teringin mencuba


Nampak bulunya?  Tak nampak, kan?

Kerang ini masih hidup tau.  Bulunya terdapat pada kulitnya yang hitam itu.

Di sebelahnya itu adalah mentarang.  Kedua-duanya telah direbus.

Eeeee... Adik gelilah dengan bulu kerang tu. 
Baik Adik main dengan Mila ni, lagi seronok.





58 ulasan:

  1. Tak pernah tegok & tak pernah rasa lagi kerang bulu ni, rasa mcm kerang biasa ke kakcik?

    BalasPadam
  2. Qema...

    kakcik belum cuba merasainya lagi. :)

    BalasPadam
  3. samalah kita kakcik..
    tak teringin nak makan, lagi2 bila benda pelik2..

    kalau dulu en zalie boleh rasakan, sbb dia pengemar kerang, now tak boleh makan seafood..
    so.. tak tahu lah apa agaknya rasanya

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum KakCik, ha ha Kakcik ni. Akak rasa sama jer dgn kerang biasa cuma berbulu sikit. Cam orang Cina kurang bulu, orang Arab lebat bulu!

    BalasPadam
  5. penah beli kerang ni... tersilap beli kekdahnya... tapi lepas masak - buat sambal kerang... cam tak berapa selera nak makan... terbayang2 bulu2 kerang tuh!

    BalasPadam
  6. mentarang tu mak saya suka beli.

    tapi kerang bulu...tak penah lagi. nanti saya nak try beli kalau jumpa~

    BalasPadam
  7. mentarang?1st time sy tgk....rasa dia macam lala ke kak cik?

    BalasPadam
  8. kerang bulu ni kalau kat tempat saya di letak atas bara api saja. bila merekah boleh angkat dan cicah sos.

    BalasPadam
  9. kerang klu dibuat rendang tersangat la sedap

    BalasPadam
  10. Ayu...

    kakcik ni kalau nampak pelik sikit, memang susah nak telan - lagipun kakcik bukan peminat kerang. :)

    BalasPadam
  11. Wa'alaikummussalam Yong...

    wah - sungguh jitu perbandingan itu! :)

    BalasPadam
  12. miloais...

    hahaha... boleh terbayang2 pulak tu. :)

    BalasPadam
  13. gB...

    kat Kuala Perlis banyak kerang bulu tu. :)

    BalasPadam
  14. cikmemy...

    kakcik tak pernah cuba makan lagi isi mentarang tu. :)

    BalasPadam
  15. hani...

    oooo... buat kerang bako, ya? :)

    BalasPadam
  16. bujal...

    makcik tak beli, tapi makcik tengok je orang makan di Kuala Perlis. :)

    BalasPadam
  17. Sahrom...

    kakcik lebih suka makan rendang ikan tongkol. :)

    BalasPadam
  18. Baru ler tahu ada kerang bulu..

    BalasPadam
  19. AzMask...

    kakcik pun baru tahu. :)

    BalasPadam
  20. gatal tekak nanti lekat bulu kerang bulu!!

    BalasPadam
  21. pernah tgk.. tapi tak pernah makan lagi

    BalasPadam
  22. Pn Dr...

    eh! bukan makan dengan kulitnya. Bulu tu lekat di kulit dia. :)

    BalasPadam
  23. Ratu kebaya...

    kakcik pun tak pernah makan. :)

    BalasPadam
  24. Suka kerang rebus..atau bakar..tapi kalau kerang berbulu nie.. tak penah lak lagi makan..

    BalasPadam
  25. tak pernah tengok, tak suka makan kerang tak lalu....

    BalasPadam
  26. adoii kak .. x makan lah saya .. huhuhu saya cuma pernah makan kepah kak .. 1st time .. lepas tuu x dah :)

    BalasPadam
  27. Rinna...

    mungkin rasanya sama- cuma kulitnya berbeza. Wallahhuaklam. :)

    BalasPadam
  28. Sya...

    kakcik makan kerang, tapi taklah suka sangat. :)

    BalasPadam
  29. Ieda...

    memang ada orang yang tak makan jenis kerang-kerangan ini. :)

    BalasPadam
  30. hah, kerang pun ada bulu roma??... takkan nak perangkap haba kot.. kalo orang sebab nak perangkap haba.. tak pun sebagai radar pengesan hantu (bila bulu tengkok berdiri, maknanya ada hantu).. hihi..

    BalasPadam
  31. kak..pestime dgr nama kerang bulu kak..hhhee

    BalasPadam
  32. kerang bebulu??
    1st time dengar kak...apa la rasa nye ek

    BalasPadam
  33. kakakku kakcik..

    uihhh.. nakei aih kak halima mengomen..!hihihi..

    tak pernah dengar dan tengok kerang bulu..tp saya suka yaamat kan kerang.. kalau jumpa tentu saya nak cuba..

    BalasPadam
  34. dulu2 rajin makan..sedap..

    tapi sekarang ,dh tak boleh..kadang2 lepas makan sakit perut,alahan pulak..

    dah takut nk makan..wlupun sedap..

    BalasPadam
  35. mentarang....apo tu ek...1st time dongar nih...

    BalasPadam
  36. Anaa...

    bulu kerang tu untuk kesan hantu laut kot. :)

    BalasPadam
  37. Mama SN...

    kakcik pun dengar sebelum kakcik ambil gambar tu. :)

    BalasPadam
  38. Acu...

    kakcik belum cuba rasa lagi. :)

    BalasPadam
  39. Adikku Samad...

    moh kite ke Kole Peghelih! :)

    BalasPadam
  40. Sal...

    agaknya sebab dah banyak pencemaran.

    BalasPadam
  41. Pap Mifz...

    mentarang tu dari jenis siput/kerangan juga. Hala ke Sabak Bernam banyak mentarang dijual di tepi jalan. :)

    BalasPadam
  42. halamak! nasib bek saya tk jumpa benda tu...tak kalu ngan bijik mata saya skali kluar bulu...sorry kakcik...geli geleman saya...wlp saya suka kerang tap saya gelilah yg berbulu-bulu...

    nak pndang lama-lama pun boleh tergelitik ek? boleh patah selera....hadoiii...payoh nih!

    BalasPadam
  43. 2-2 saya tak pernah dengar, jumpa dan makan. Huhu..

    BalasPadam
  44. baru ja makan sambal kerang semlm, sedapppp

    BalasPadam
  45. Salam Kak Cik..

    Nida pernah makan... tapi saiznya agak besar dan isinya agak liat..

    p/s: kat NZ ni takde kerang... uwaaaaa, teringinnya tekak ni nk makan kerang bila lihat gambar kerang di sini

    BalasPadam
  46. Q...

    tahu tak? (mesti tak tahu kan?), masa diberitahu kerang itu berbulu (tak nampak bulunya di mata kakcik), kakcik pun sentuhlah kulitnya dengan jari - hampir terlompat kakcik kerana geli!

    BalasPadam
  47. Sufia...

    kakcik biasa lihat mentarang yang dijual di tepi jalan arah Sabak Bernam sana. :)

    BalasPadam
  48. Su...

    Su masak sendiri sambal kerang tu, ya? :)

    BalasPadam
  49. IS...

    tak kira dimasak bagaimanapun, ya? :)

    BalasPadam
  50. W/salam Nida...

    betul, saiznya lebih besar dari kerang biasa. :)

    BalasPadam
  51. kak cik, ni kalau kukus sedap ni sebab masih hidup tu. Manis ~

    BalasPadam
  52. pernah dengar kerang bulu, tapi baru fist time nengok.ooo begitu rupannya. mentarang selalu cik ina goreng cili.

    BalasPadam
  53. Kak Es...

    kukus macam tu je tanpa tambahan bahan lain ke? :)

    BalasPadam
  54. Cik Ina...

    goreng bercili mentarang tu dengan kulit2 dia ke? :)

    BalasPadam
  55. YES!!! terbukti... memang ada kerang bulu..

    jenuh saya nak terangkan kat kawan2...

    diorg ckp saya melucah..

    tak baik tauuuuuu

    huhuhuhuuuuu

    BalasPadam
  56. kerang bulu tu dh biasa aku jumpa.pernah makan.lebih besar dr kerang biasa tp isi kecik.........liat pulak tu....hehe.mentarang byk trjual digerai2 tepi jalan dr sekinchan membawa kesabak bernam.rasanya pergh........lembut,manis dan brlemak.reganya pun leh tahan jugak mahalnya...hehe.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.