Kawan-kawan kakcik

Khamis, 21 Julai 2011

Jenis-jenis air dari segi hukum




Air Mutlak

Air yang suci lagi menyucikan iyang kekal dengan sifat asal kejadiannya , boleh dibuat bersuci; boleh digunakan untuk berwuduk, bersuci najis, bersuci daripada hadas kecil dan besar, membasuh pakaian dan lain-lain. .


Air Musta'mal

air yang suci pada dirinya tetapi tidak menyucikan yang lain boleh diminum dan tidak boleh dibuat bersuci. musta'mal tidak boleh digunakan untuk berwuduk, bersuci najis, bersuci daripada hadas kecil dan besar, contoh air tebu , air kelapa

 
Air Muqaiyad

air yang bercampur dengan sesuatu yang suci yang mengubah salah satu sifatnya sama ada dari segi warna, bau atau rasa yang menyebabkan air tersebut tidak dipanggil air mutlak lagi Suci tetapi tidak menyucikan, boleh diminum dan tidak boleh dibuat bersuci, Contoh: bercampur sirap kopi dan sebagainya


Air Musyammas

air yang suci lagi menyucikan tetapi makruh menggunakannya. Musyammas ialah air yang disimpan di dalam bekas logam dan terdedah kepada panas matahari. Air yang sedang panas itu makruh hukumnya digunakan untuk berwuduk dan bersuci daripada hadas.


Air Mutanajjis

air yang telah terjatuh najis ke dalamnya sehingga berubah warna, bau atau rasa walaupun jika dicampur hingga kadar dua kolahTidak suci, tidak boleh diminum dan tidak boleh dibuat bersuci.


bersihkan agaknya air yang saban hari masuk ke perut kita melalui makanan dan minuman yang kita ambil?


  
bersihkan juga air yang kita gunakan untuk mencuci pakaian dan kenderaan kita?
  





 

32 ulasan:

  1. tetiba je cik ina teringat belajar PAIT kat sekolah menengah. Dah lama tak membaca.

    BalasPadam
  2. terima kasih kakcik!

    entri ni bagus bagi re-fresh memori kita tentang kategori2 air.

    BalasPadam
  3. dulu masa ngaji ustaz selalu tanya soalan ni~he~~

    BalasPadam
  4. teringat belajar PAFA masa sekolah .. air mutlak ada 7 jenis..sekarang ingat tak lagi la agaknya..kihkih ^^

    BalasPadam
  5. teringat kat sepupu yang usianya 6 tahun...
    air sirap tak dop gula tak pe digunakan untuk amik wudhuk....=)

    BalasPadam
  6. terima kasih kakcik..teringat blk belajar kt sekolah dulu hehe

    BalasPadam
  7. Cik Ina...

    sesekali ingatan kita kena disegarkan semula. :)

    BalasPadam
  8. Dr DZ...

    saat2 ilham menjadi lesu, ada juga sesuatu yang sesuai untuk dikongsikan. :)

    BalasPadam
  9. bujal...

    boleh jawab tak soalan ustaz tu?

    BalasPadam
  10. Yaya...

    7 jenis air mutlak :

    air hujan
    air laut
    air sungai
    air telaga
    air mata air
    air salji
    air embun

    :)

    BalasPadam
  11. Cheqna...

    ajaran siapa dia ikut tu?

    BalasPadam
  12. Kitab ibadat darjah dua sekolah agama negeri Johor bab awal tentang air ini Kak cik...

    BalasPadam
  13. Afikah...

    terima kasih juga kerana sudi singgah dan tinggal komen. :)

    BalasPadam
  14. Kakzakie...

    masa sekolah rendah dulu, semua dihafal. Tapi bila dah tua2 ni banyak yang dilupa!

    BalasPadam
  15. ooo..kakcik pun cerita pasal air...!
    ~heheh~

    BalasPadam
  16. kak cik
    kalau anak sya tanya pun mesti teragak agak jugak nak jawab

    BalasPadam
  17. kaklong...

    sebenarnya 'telaga' ilham kakcik dah kering! ;-)

    BalasPadam
  18. thanks kakcik...
    mengingat kan balik apa yg dah lupa...
    hik hik hik

    BalasPadam
  19. yg penting juga halalkah rezeki kita untuk membeli air minuman kita

    BalasPadam
  20. air paip sekarang kurang bersih, kekadang kuar bau karat, kena ada penapis air kalau tak asik ragu je pasal kebersihan air ni:)

    BalasPadam
  21. IS...

    ya - bab halalan thoyiban memang perkara pertama kena diambilkira. :)

    BalasPadam
  22. miloais...

    kita kan mudah lupa - sama je macam kakcik ni juga...

    BalasPadam
  23. Qema...

    penapis air pun bukan main mahal pulak tu!

    BalasPadam
  24. waaa mekaseh kak...
    menrefresh semula memori saya ni

    :)

    BalasPadam
  25. Ckp psl air ni, air kt Umah sy kotor sgt, pki penapis tp kene kerap cuci sbb cpt je keladak

    BalasPadam
  26. Mimi...

    kakcik pun dah banyak yang TERlupa! :(

    BalasPadam
  27. Ajumohit...

    JBA tak buat kerja kot!

    BalasPadam
  28. saya hanya hafal air mutlak ngan musta`mal jer..yang lelain lupa.. :) eh tapi kalo air mustaqmal kumpul jadik 2 kolah boleh jadik air mutlak kan kakcik? saya tak sure.. kena bukak buku balik..

    BalasPadam
  29. Dulu masa kak long saya nak menikah kena interview dg imam..dia tanya pasal jenis2 air, mujur ingat :).

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.