Kawan-kawan kakcik

Khamis, 23 Jun 2011

Apakah itu Mi Kolok? ....


Sebenarnya kakcik sendiri tidak boleh hendak komen tentang rasa MI KOLOK (klik untuk maklumat dari wikipidea) kerana kakcik belum berminat untuk cuba merasainya.  Setiap kali ke Sarawak, mi kolok ini memang menjadi hidangan yang dialu-alukan untuk dicuba bagi yang belum pernah memakannya. 

Di Semenanjung ini, kakcik sendiri tidak tahu di mana mi kolok boleh didapati.  Mungkin boleh cuba cari di Hadeeja Cafe milik penyanyi Deja Moss.


Mak tu kata je dia makan semua,
tapi memilih juga!

31 ulasan:

  1. acu pun belum penah try lagi...
    tak ada keinginan nak cuba la...

    BalasPadam
  2. selalu gak baca pasal mee kolok ni
    tapi tak penah makan...
    pun sama jugak... tercari2 gak lah
    kat mana ada jual mee ni...

    BalasPadam
  3. owh...deja moss dah ada cafe eh?
    timekasih kakcik...tingin plak nak rasa camner...nampak cam mengancam jer..

    BalasPadam
  4. mee kolok pernah dengar sbb kakak ipar orang sana, tp tak pernah cuba lagi, tp kalau laksa sarawak
    perrhhh.....nikmat

    BalasPadam
  5. ianya mcm mee meggie tu jer.. kat sana ada dlm bentuk basah, normally kalau mee kolok sapi tuh, mee tuh dimakan dengan sup daging, sedappp yum yum, mee kolok hj salleh kat satok is the bestlah, lain2 tempat tak ok sangat

    BalasPadam
  6. bukan kata rasa jer tak pernah, nama eh pun tak pernah dengar.. hikhik..

    adik, mak memilih yang sedap2 jer...

    BalasPadam
  7. Dengarnya macam-macam version jugak mee kolok tu kakcik..ada yang cakap sedap..ada yang kata tidak.
    terpulang pada selera masing-masing kot..saya pun tak pernah rasa, tak pernah tengok live sekadar dengar cerita orang..

    BalasPadam
  8. pernah dengar nama..tapi tak penah cuba juga...

    BalasPadam
  9. kakcik...sy suka laksa swk lg.. hehe. tkpe esk kita pekena laksa kola perlis plak. hehe

    BalasPadam
  10. @cu...

    ada orang suka mencuba dulu, tak 'kena' kat tekak baru kata tak nak. Tapi mi kolok ni entah kenapa kakcik pun tak ada keinginan untuk mencubanya. :)

    BalasPadam
  11. milo...

    cubalah ke Kafe Deja Moss tu. :)

    BalasPadam
  12. Q...

    sama-sama kasih. Cer cuba, pastu citer, ya? :)

    BalasPadam
  13. Sya...

    laksa sarawak pun kakcik tak pernah cuba makan. :)

    BalasPadam
  14. eelobor...

    dengar ke baca? hehehe... :)

    BalasPadam
  15. Mila...

    hehehe... Mila lebih tahu sebab Sarawak tu kampung halaman Mila juga, kan? Betul... bentuknya lebihkurang mi segera. :)

    BalasPadam
  16. Anaa...

    bukan kakcik pilih yang sedap2 ditekak je - tapi kena sedap di mata dulu!

    BalasPadam
  17. Siti...

    betul. Semuanya terpulang pada selera masing2. :)

    BalasPadam
  18. Monalea...

    mungkin juga ada di Semenanjung, tapi kita tak jumpa. :)

    BalasPadam
  19. Ayu...

    carilah resepinya. Nanti boleh cuba buat dan jual kat CR. :)

    BalasPadam
  20. Suri...

    nanti bila jumpa, bolehlah cuba rasa. :)

    BalasPadam
  21. pernah jumpa kak chik kat semenanjung tapi rasanya lain.

    BalasPadam
  22. Monalea...

    macam masakan ibu kita juga, walaupun sama cara dan bahannya - pasti lain rasanya. :)

    BalasPadam
  23. sy suka makan mee kolok ni...first time rasa msa p swrk...dlm kuahnya ada daging salai....sedap...

    BalasPadam
  24. NzA...

    walau sudah berkali2 kakcik ke Sarawak, tapi sekali pun kakcik belum tegerak hati nak makan mi kolok tu. Mungkin lain kali kot. :)

    BalasPadam
  25. Salam bonda.. hihih.. aefa yg kat kuching ni pon jarang makan mee kolok ni. xminat mee.. maggi minat ler :P kalo nak try mee kolok yang sedap, kat satok ader bonda. mee kolok haji salleh..

    kat melaka ade sebuah kedai yg jual mee kolok ni. owner dia sarawakian. member ckp sedap. tp aefa xpernah rasa lagi kat kedai tu :)

    BalasPadam
  26. Aefa...

    nanti bila bonda ke Kuching lagi, bolehlah bonda cuba makan mi kolok Hj Saleh tu. :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.