Mulanya, aku ingin meletakkan nama dan tempat sebenar kejadian. Bagaimanapun setelah menimbangkan baik buruknya (takut nanti dikatakan sengaja ingin meraih populariti), catatan ini kubuat secara umum sahaja.
Baru-baru ini, aku dan keluarga telah berkunjung ke sebuah restoran yang agak terkenal dan mempunyai beberapa rangkaian. Pemilik restoran ini memang dikenali ramai dan mempunyai pengikut yang tersendiri. Kunjunganku pada kali ini bukanlah kunjungan yang pertama. Walaupun telah pernah makan di sini dan mempunyai tanggapan dan pengalaman yang 'tidak begitu manis', tapi aku tetap ingin mencuba lagi - manalah tahu kalau-kalau ada perubahan.
Daripada aku 'singgah' di restoran yang gah dengan nama tetapi status halalnya diragui, baiklah aku singgah menjamu selera di restoran anak bangsaku sendiri. Anakku Along telah beberapa kali menolak cadangan untuk makan di situ kerana katanya 'tak sedap, makkkk'.
Kebetulan waktu singgah kali ini, Along tidak turut serta. Aku, suami, Bangcik dan BS membuat pesanan ikut selera masing-masing. Bangcik dan BS makan nasi ayam dan nasi goreng ayam dengan senyap. Aku dan suami memesan soto dan mihun sup. Penilaiannya??? Aku rasa bagaikan menghirup air panas yang tiada rasa. Begitu juga dengan suami. Ditambah kicap pun tidak memberi rasa. Setahu aku, kalau soto selalunya ada begedil. Tapi tiada!
Ditanya kepada Bangcik dan BS, bagaimana rasa nasi mereka. Jawapnya 'hmmmmm... bolehlah sebab lapar'.
Itu bab hidangan. Layanan juga seadanya sahaja. Bukan mengharapkan layanan bak kenamaan. Apalah salahnya bermanis muka atau senyum. Sewaktu membuat bayaran, memandang muka pun si juruwang tu tak mahu. Setahu aku, juruwang ini mempunyai pertalian yang rapat dengan pemilik restoran. Susahkah untuk membawa nama baik saudara sendiri? Sambil mengambil wang bayaran, sambil bercakap dengan kuatnya kepada pekerja 'eh! esok kau jaga kedai sana tau..' . Aku tahulah kedai itu ada cawangannya dan ada 'jenama' yang lain dari restoran yang aku masuk itu.
Aku dan suami pernah makan di restoran yang mempunyai jenama lagi satu itu. Begitu juga, hanya membawa nama dan harga tapi hidangan yang disajikan tidak segah mana.
Janganlah hanya bersandarkan nama untuk membuat keuntungan. Kenalpastilah kehendak pelanggan. Elakkan dari berkata 'ah, dia tak datang pun ramai yang lain sudi singgah'. Bimbang persinggahan yang pertama itu nanti tiada lagi turutannya.
kat komen boleh kasi nama tempatnya? hehe...
BalasPadamBagus juga tidak meletakkan nama kedai terbabit. Takut merosakkan perniagaan mereka. Biar org ramai nilai sendiri. Tapi kalau ada yg sedap2 tu boleh kita war2kan seperti yg saya buat disini http://azwandengkil.blogspot.com/2011/01/nasi-arab.html .
BalasPadamassalamualaikum,
BalasPadamkalau pegi kat kedai makan yang ramai orang tu.....kata deme pakai 'pelaris', betui ke?
kalau saya, sekali dah rasa tak sedap..memang sekali tu jer lah sy jejak kedai tu.. :D
BalasPadamKOG...
BalasPadamtak payahlah kot... :)
Azwan...
BalasPadamkalau yang baik, kakcik akan tolong war2kan tanpa bayaran :)
Wa'alaikummussalam Myri...
BalasPadamtak berani kakcik nak tuduh! :)
MDT...
BalasPadamkadangw2 kita niat nak tolong bangsa - tapi, selalunya kita terkena! :(
kedai mamak juga yang best !
BalasPadamnampak gayanya..ayu kena jaga baik2 nama citarasa rinduan.
BalasPadamwalau warung pun..reputasi kena jaga nie..
kakcik thanks berkongsi pengalaman
assalamualaikum
BalasPadamapa yang kak cik ceritakan itu memang selalu berlaku. Rasanya ramai yang pernah merasai pengalaman macam tu
kalau saya pun, jangan harap saya nak datang dah..Terasa macam tak berbaloi makan di situ.
hehe..tengah fikir nama kedai tu.. *-* macam tahu je
hebah kan je,, agar pengguna tak rasa tertipu,,, our money kakcik ,,, berani kerana benar,,, pengalaman saya makan chicken chop di PD , rasa macam hampeh keras macam batu ....dgn tidak ada belasa kesihan saya upload photo kedai tu kedlam blog n ke dlam FB saya,,,, kodai tu punya rangkaian nya di berapa tempat di n9 n selandgor
BalasPadamkedai manalah tu yer? Janganlah hanya pikir keuntungan sahaja.. Fikirlah kepuasan pelanggan jugak..
BalasPadamMcm blh agak je kat mana tu hehehe....
BalasPadamBtl kak...saya kalo makanan xbrp nak ngam saya xgi situ dah...tetambah lg layanan pun mcm nak makan kita balik je...
Kang bila org komen begitu begini mulala marah..haihla org
Kanda AL...
BalasPadamdah tengok tak apa ada dalam periuk mamak tu???? (hahaha - sengaja nak ketawa jahat!) :)
Ayu...
BalasPadambagi peniaga, pelanggan adalah ibarat nyawa. Hanya orang tak sayang nyawa sahaja yang sanggup mempersia2kannya, kan? Semoga perniagaan Ayu akan sentiasa berkembang maju. :)
Wa'alaikummussalam Azween...
BalasPadamha.. jangan teka nama restoran tu sampai pecah kepala! :)
Pak Oncu...
BalasPadammulanya kakcik fikir nak hebahkan je. Siap dah ambil gambar. Tapi, tak mengapalah - kita bagi dia peluang memperbaiki mana yang patut. Nanti kita tegur ikhlas, takut disalaherti. Maklumlah, orang 'ada nama'. :)
AzMask...
BalasPadamrestoran ini tahap kebersihannya mengikut Pihak Berkuasa Tempatan pun, setakat B sahaja. Mungkin memikirkan sebab ada nama - jadi yang lain2 tidak dititikberatkan. :(
Mimi...
BalasPadamkita komen untuk membina, tapi nanti silap2 kita pulak kena saman! Hmmm.... Mimi macam tahu, ya? :)
entahlah kak chik.kekadang kedai melayu tulah masalahnya. kadang2x ambik order pun lambat.sampaikan suami pernah panggil org kedai suruh kira padahal ambik order pun belum. geram punya pasal.
BalasPadamkaseh macma tau je tpt dia kakcik..hehhe
BalasPadamMonalea...
BalasPadammakan kat rumah sendiri juga lebih selesa mengikut citarasa sendiri. Cuma bila sesekali makan di luar mesti kita mahukan sesuatu yang berbaloi dengan duit yang kita keluarkan. Betul tak? :)
Kaseh...
BalasPadamkat mana agaknya tu, ya? :)
ish kalau saya tak pi dah....
BalasPadamaina jenis cepat serik kalau dah kena sekali...tak ada lain kalinya...
BalasPadamAKT...
BalasPadamjawabnya lepas ni kakcik memang tak singgah lagi ke situ...
pernah juga mkn di kedai yg supnya rasa mcm air putih tambah halia je, lgsung takde rasa..huhu.
BalasPadamNilah org kita, kadang2 nak untung je, tp meniaga ala kadar..
JunAina...
BalasPadamkonon nak bagi peluang - tapi orang tak hairan pun. Hai hai bai bai la jawabnya....
~ yus ~...
BalasPadammereka sebenarnya tak sayang periuk nasi sendiri....
susah jugak nk ckp kn k.cik... klu dh maju & terkenal, should be mereka sntsa mantain & buat penambahbaikan b'terusan...barulah pelanggan x lari...ini tdk, indah khabar dr rupa... saya slalu t'ingat kata2 mak mertua.."klu nk b'niaga, t'utamanya bg org makan, kena buat dgn ikhlas..baru la org rasa nikmatnya"... bayar mahal pn org x kisah...
BalasPadamsalam kakcik,
BalasPadamsaya pun kadang macam akak, walopun sekali dah terkena, tapi sebab nak bersangka baik, gi la jugak lagi.. bila dah 2 kali kena tu, confirm pas tu blacklist kedai tuh. heheh...
fasha sanda
BalasPadamPynGees...
BalasPadambetul kata ibu mertuamu itu. Kalau sedap dan memikat, orang tetap akan datang berulang juga walaupun harganya agak mahal....
Aanas...
BalasPadamwalaupun kakcik bukan selalu makan di luar kerana kemampuan yang terhad, rasanya kakcik juga tidak akan singgah ke situ lagi.
PM...
BalasPadameh! kenapa tiba2 terpacul nama tu???
Nampaknya, memang itu ler kali akhirnya kan?
BalasPadamPagi Senin: Sehari Selepas Cuti CNY...
heheheh..
BalasPadama'ah..setuju ngan kak azie..ni le kali terakhir mkn situ..heheh
betul tu kak chik. sesekali tu nak jugak makan kat luar tapi tulah, sesekali makan kat luar jadi sakit hati dibuatnya.
BalasPadamBagus jugak tak letak nama restoran karang disaman lak. baru2 nia da terbaca seorg blogger disaman 6 juta kerana mengkritik sebuah restoran. Baru2 sy ke sebuah kedai makan yg mempunyai rangkaian diseluruh Malaysia. Sudahlah pelayannya melayan dengan suam2 kuku, dah hampir sejam duduk baru nak cakap barang yg dipesan telah kehabisan stok. sy terus angkat kaki. Sori le lepas ni sy nak pergi lagi
BalasPadamPeniaga melayu tipikal, dah berjaya sikit, pelanggan diabaikan. Tak lama lagi tutuplah kedai tu kalau tiada perubahan dilakukan dengan kadar segera
BalasPadamSalam kakcik,
BalasPadamKakak rasa kalau Along ada pasti semua tak masuk dan makan kat situ. Itulah tak nak ikut kata Along kan dah terkena lagi. Hehehe...
Azie...
BalasPadamlepas ni, kalau hanya restoran tu je yang kosong, kakcik lebih rela balik ke rumah dan goreng nasi! :)
CCC...
BalasPadamtak pun, kalau dah lapar sangat - beli roti je! :)
Monalea...
BalasPadamkita merungut2, nanti rezeki dia orang macam tak berkat la pulak...
Aidah...
BalasPadamsampai sejam menunggu? Adoi.. nasib baik takde yang nak menterbalikkan meja...
Zool...
BalasPadammungkin pemiliknya rasa dia dah cukup kaya dan berjaya. Tak hairan gamaknya kalau restoran tu ditutup sahaja...
Kakzakie...
BalasPadammemang pun Along cakap 'kan Along dah kataaaaa....' ;-)
kedai apa lah ni erk....tak leh nak cam laaaa...bg le klu kakcik...
BalasPadamkalo ikut iols - sekali pegi tak sedap
BalasPadamlepas tu... jangan harap nak pegi lagi...
hiks
jeBateja...
BalasPadamkedai makan aka restoran! :)
Miloais...
BalasPadambaik balik rumah minum milo ais cecah sekut, kan? :)
as-salam
BalasPadamsalam ziarah dan salam kenal dari Penjejak Mimpi.. :)
pade sy mahal tak kisah janji sedap..
kalo da kene tempat macam tu, sah2 sy tak singgah lagik..
Hmm..tak semua tempat makan yg fames tuh makanannya sedap.. yg kat warung tepi jalan tuh lagik sedap.. :)
BalasPadamPM...
BalasPadamkadang2 kalau terlalu meletak kepercayaan kepada para pekerja pun payah juga....
Rinna...
BalasPadambetul. Tempat yang mewah tak semestinya menjanjikan makanan yang sedap.