Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 30 April 2010

Rumah di kampung.. :(


Sejak bapa sakit dan dibawa ke Kuala Lumpur lebih setahun yang lalu, rumah ini agak terbiar. Semalam Along balik kampung dan sempat merakamkan beberapa keping gambar. :(

30 ulasan:

  1. nampak sejuk, bersih dan kemas rumah ni !

    BalasPadam
  2. salam kakcik syg..
    nmpk besar dn teratur..
    seronok duduk umah kg mcmni..

    BalasPadam
  3. Wahh besarnya rumah kampung. Wpun di sebut rumah kampung, tapi tetap menjadi impian untuk kita duduk kan?

    Ni kalu kenduri memang meriah nih...

    BalasPadam
  4. sejuk je tgk umah nie...best kan dok kampung?
    acu pun x sabar nak balik kg mggu dpn

    BalasPadam
  5. Kanda AL..

    bapa kakcik memang seorang yang suka berkemas dan pandai memasak. Pagi2 lagi, semasa beliau sihat dulu, bapa akan mengemas sekeliling rumah dan juga di atas rumah. Pantang baginya kalau rumah bersepah.

    BalasPadam
  6. Ida..

    sayangnya rumah itu sekarang sepi dan berhabuk.. :(

    BalasPadam
  7. Azie..

    memang sayang rumah ni. Dulu masa rumah kecil, kami anak beranak duduk seadanya.. Sekarang bila rumah dah besar, terbiar dan sepi. :(

    BalasPadam
  8. Acu..

    kampung sekarang tak sama macam masa kakcik kecil dulu. Sekarang kampung menjadi sunyi - sungai juga bukan lagi tempat yang sesuai untuk bermandi-manda.

    BalasPadam
  9. alahai kakcik..kemas,bersih dan teratur brg2 kat umah.
    klu umah mak zue sendiri x jadi masalah sbb mak suka mengemas umah tapi umah MIL ni sedih rasanya. zue akan mengemas bila balik kg sbb MIL ni suka mengumpul brg2 yg x sepatutnya...rumah berpenghuni tapi bersawng sana sini. tapi x leh nak salah kan dia juga sbb dia dah x larat kuat buat kerja sejak kena sakit lutut.

    BalasPadam
  10. Zue... itu yang sedih bila menatap gambar rumah ni.. Memang masih nampak kemas walaupun hakikatnya dah penuh dengan habuk. Mungkin jengking dan lipan juga ada merayap di sana-sini. Kakcik amat berharap agar rumah ini akan terjaga semua - mungkin dengan menyewakannya. Tapi, bila orang lain yang jaga, belum tahu bagaimana pula gayanya.. :(

    BalasPadam
  11. Salam Mohamad..

    bak kata orang, 'tempat jatuh lagi dikenang..'

    BalasPadam
  12. Salam my lovely kakCikS..:)
    tempat yg menyimpan byk nostalgianya..semmgnya kan terus tersemat kukuh di lipatan kenangan yg abadi...:)

    BalasPadam
  13. Salam kakcikseroja,

    Beruntung Rumah kampung kakcik kemas, cantik dan bersih. Terasa nyaman bila menjengah masuk. Nak kena selalu jenguk tu kakcik, sebab banyak ancaman....

    BalasPadam
  14. ...rumah saya kecik je, sekali pandang nampak macam reban ayam, tapi saya seronok...

    BalasPadam
  15. Salam Tinie sayang..

    rumah tempat kakcik dilahir dan dibesarkan sebenarnya hanyalah sebuah pondok. Memang sayang, bila rumah dah besar.. isinya bertebaran di merata-rata dan ada yang langsung terlupa jalan pulang.. :(

    BalasPadam
  16. Salam Hj. Zed..

    betul.. lama ditinggalkan, yang kukuh jadi reput, yang cantik jadi buruk dan takut juga didatangi oleh tetamu yang tidak diundang...

    BalasPadam
  17. Salam budi..

    terima kasih kerana sudi singgah dan tinggalkan komen.. Biarlah buruk rumah didiami, asal kemas dan sentiasa dilimpahi rahmat Ilahi. :)

    BalasPadam
  18. Salam! Kokcik, Tu nkighe ghomah diKaghei le? Isyyy lawo bebenor weh, ate selame ni bila teman dengor name Kaghei, teringat le zaman dedulu titi jembatan gotak Iskandar bridge, mase tu masih papan lagi gamaoknya. Bila lalu je bas, lori atau kerete, berlempung2 bunyi dari jauh lagi. Pasei tu le gamaknya org2 sana ghamei penduduk, asyik berjaga je setiap kali berbunyi. Oi ghopenya dah banyak kemajuan disana ye! Cantik ghomah kokcik, idok macam ghomah pesaka mak teman, bercheghabik bertighih setiap kali hujan. Tak kisah janji dapat membesor dan jgn salahkan takdir!

    BalasPadam
  19. kakcik kan ada utk tgk2kan slalu hehe

    BalasPadam
  20. mcm rumah mak kat kg. Mak tak nak bagi sewa maupun di buat homestay. Biarpun dia cuma pulang menjenguk 3 kali setahun.
    Sayang...kenangan dari arwah abah.Tiapkali pulang mak pasti nangis.tapi apakan daya kami masing masing ada comitment sendiri.kami juga tak sanggup biarkan mak tinggal sendiri.

    So,rumah kg jadi sepi.

    BalasPadam
  21. jiran saya tiada rumah, boleh lah apply rumah kakcik..

    BalasPadam
  22. salam..
    Wah..cantih la rumah ni. Mesti best tinggal di sini. Boleh buat homestay, secara tak langsung ia terjaga.

    BalasPadam
  23. Yop.. entoh le bile teman bawok2 meghenung ke belakang.. tetiba ayo mate teman ghase dah betakung je... tetiba, ghase tenampok2 mok teman tebongkok2 nunggu teman anok beghanok, adik beghadik balik..:(

    BalasPadam
  24. Maiyah.. kalu dekat, mungkin kakcik boleh tengok selalu.. tapi. perjalanan 3 jam melalui lebuhraya tu agak jauh juga.. :(

    BalasPadam
  25. Kak Wan..

    mak kakcik dah tak ada. Selepas mak 'pergi', bapa kakcik memang tak sanggup meninggalakn rumah tu. Bila dia sakit, baru dia mahu mengikut anak2nya ke KL ni.. :( (itupun skrg, dia asyik menyebut nak balik...)

    BalasPadam
  26. Zeq.. jiran Zeq tu tinggal kat mana?

    BalasPadam
  27. Salam Niza..

    sebenarnya, ada orang nak sewa rumah tu. Masalahnya, barang2 dalam rumah tu banyak dan perlu dikemaskan. Kakcik adik beradik, masing2 punya waktu lapang yang berbeza.. sukar bagi kami untuk mengatur masa untuk sama2 balik mengemas.. :(

    BalasPadam
  28. banyak barang, luas, letih jugak nak menyapu dengan mengemop kan, kakcik?

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.