(Adakah agaknya pemilik/pengusaha kedai makan/restoran membaca catatanku ini???)
Oleh kerana aku tidak mempunyai wang jutaan ringgit untuk membayar saman, jadi aku tidak akan meletakkan nama restoran yang kukunjungi malam tadi bersama keluarga. Restoran ini pilihan suamiku kononnya untuk 'mencuba' makanan di situ. Bagaimanapun, yang membayar bil adalah Along.
Dari apa yang aku perhati dan nilaikan, inilah rumusan yang kubuat. Skala adalah 5 untuk yang paling baik dan 0 untuk yang paling teruk.
Rasa makanan : 3
Layanan : 2.5
Tempoh menunggu : 2
Pekerja : 2.5
Harga : 3
Secara puratanya : Lulus tapi tidak melepasi tahap kecemerlangan.
Disebabkan aku dan keluarga sudah sering makan di restoran/kedai makan makanan Thai, jadi tidak sukar bagi kami membuat perbandingan tentang rasa makanan. Rasanya tidaklah begitu 'mengancam'. Tapi, lain orang, lain citarasanyanya. Jadi bab rasa, adalah mengikut 'tekak' masing-masing.
Dari segi layanan, pekerja terpaksa dipanggil untuk membersihkan meja yang telah ditinggalkan pelanggan terdahulu. Mungkin mereka terlalu sibuk walaupun pelanggan tidaklah seramai mana! Untuk mengambil pesanan pun agak 'lembab'.
Kami menunggu hingga lebih setengah jam untuk mendapatkan hidangan. Nampaknya pelanggan yang datang kemudian tapi dalam bilangan yang kecil (2 atau 3 orang) mendapat dahulu pesanan mereka. Hampir sahaja aku memanggil pelayan untuk bertanyakan hidangan kami! Pelayan nampaknya lebih seronok bersembang dari menghantar pesanan walaupun hidangan telah disiapkan oleh tukang masak.
Pekerja wanita tidak memakai pakaian yang menutup aurat. Tukang masak dan tukang bancuh air juga tidak menutup rambut mereka. Paling sedih, tukang bancuh air boleh menghisap rokok dan menghembuskan asap berkepul-kepul (dia menghisap rokok betul-betul di dapur) sebelum menyambung tugasnya membancuh air. Bagaimana kalau abu rokok itu jatuh dalam minuman yang dibancuh?
Kami mengambil makanan mengikut 'set' untuk 6 orang dengan harga RM87.00. Bagaimanapun sebab kami memesan air (takkanlah makan tanpa minum - nanti cekik pulak) dan sedikit lauk tambahan, keseluruhan harga yang perlu dibayar adalah RM126.00. Tak mengapalah - itu pilihan kami sendiri.
Bab kebersihan pinggan mangkuk, sudu garfu dan gelas yang digunakan juga nampaknya tidak begitu diambil berat.
Hmmmm.... nampaknya itulah kali pertama dan terakhir kami akan singgah makan di restoran tersebut.
ada restoren yang akan kita ulang dan ulang dan ulang. ada pulak yang tu lah pertama kali dan terakhir. Peniaga restoren ni sepatutnya kaji kenapa orang tak ramai datang.....
BalasPadamkpah tinggal di bandar baru bangi. call tadika kakpah untuk dapatkan no henfon. tapi kakpah harini sampai rabu takde kat rumah. jenjalan haha...
Salam Kakpah...
BalasPadamkadang2 peniaga restoran 'take for granted' je yang orang datang sebab orang perlu makan.. tapi, sekarang sudah terlalu banyak persaingan, jadi para pemilik dan/atau pengusaha kena selalu buat R&D untuk kelangsungan hayat perniagaaan mereka...
Hehehe... nanti kakcik tinjau2 nombor kakpah tu... :)
Kakcik..saya pernah mengalami pengalaman cam kakcik tu..yang tak tahan kadang pelayan sombong sangat..biasanya saya komplen masa bayar.
BalasPadamSalmi...
BalasPadamkalau 'angin' kakcik datang nak komplen.. kakcik akan komplen masa tu... tapi, kalau kakcik tak ada 'hati' nak komplen... jawabnya, kakcik tak akan datang lagi...
uih..kesiannya kak chik..
BalasPadamrasanya tak lama lagi gulung tikarlah kedai tu..
Salam Mizah..
BalasPadamsemoga 'mereka' segera sedar dari 'lena yang panjang' ...
makan di kedai kekadang beginilah nasibnya..
BalasPadamIM kerap makan di kedai yang itulah kali pertama dan terakhir IM singgah...
dah lalui pengalaman sama macam kakcik tu, kompem takkan jejak lagi restoren tu
BalasPadamsaya pulak suami yang selalu tegur...
IM...
BalasPadamkita tak rugi, kan? :)
Ibuintan...
BalasPadamkita tak kedekut untuk beritahu kawan, kalau semuanya 'kena' di hati dan mata kita. Tapi, kalau serba tak kena... hmmm.. 'lu fikirlah sendiri', kan?
Assalamualaikum wbt
BalasPadamAte ade kedei yg jauh teghok masakkan mcm bebudak skolah SRT, sampei teman poghonah le mengampuih, nyumpah munkalor mcmtu ghope nye, sapa2 le tongong bebenor yg nyinggah kedei tu dan beghape lame gamaknye boleh bertahan! Tetapi lelame, teman nengok makin ghamei pulak orgnye ke kedei tu. Dlm dunia ni, ade juga org2 tongong mcm tu ator teman soghang je ghase mcm tu?
salam my dear kakCikS:)
BalasPadamBegitulah bisness org kita..(mungkin bukan semua)...
Semmgnya cara layanan yg teruk merugi mereka saje.
Mcm kata akak..Kunjungan Pertama & Terakhir..
Jangan terkubur bisness sudah...
kakcik..iskh. geram jek dgr kerenah pelayan tu. ptt sekarang ramai yg memilih ke mapley jek, sbb pekrja lebih disiplin.
BalasPadamSalam KakCik,
BalasPadamKalau restoran melayu, kebanyakkannya mengabaikan dari segi layanan, kebersihan dan mutu masakan.
Apabila perniagaan merosot akibat faktor di atas. Agak2 kakcik apa alasana mereka...???
"hehehe... orang sebelah sudah tanam benda dan buat macam2"
Betul tak...????
Wa'alaikummussalam Yop...
BalasPadam(bersangka bughuk pulak teman ni...) ntah2 deme tu makei pelaghih?? Sapa masuk tak mace 'Bismillah' nampak kedei tu macam sempeghone je... ;-)
Salam Tinie sayang...
BalasPadam'orang kita' ni kdgkalanya, cepat sangat puas hati... nampak je pelanggan berduyun masuk, mereka ingat 'tarikan' mereka sudah cukup kuat. Mereka lupa, kdg2 orang masuk untuk mencuba.. lepas tu, tak jejak kaki lagi bila semuanya 'serba tak kena'...
Cyana...
BalasPadamada pelayan yang jenis 'tak boleh ditegur'.. mulalah muncung2 dan berbisik2 macam kita yang buat salah... :(
Salam Isa...
BalasPadamitulah mentaliti 'orang kita'. Sikit2 tuduh orang lain.. kelemahan sendiri tak mahu dikaji. :(
hancur bisnes lagu ni...
BalasPadamsebab tu kedai mamak maju...
AM...
BalasPadamkita doakanlah agar mereka tidak terlalu lama terleka...